Bedrijfsconsulent en gemeentelijk serviceteam per direct aan de slag

Leden van het serviceteam dat de Tubbergse ondernemers bijstaat
Leden van het serviceteam dat de Tubbergse ondernemers bijstaat
Foto: Gemeente Tubbergen

Het contact tussen de ondernemers in Tubbergen en de gemeente kan nog wel wat beter. Dat was de conclusie die gezamenlijk door ondernemers en gemeente werd getrokken tijdens bijeenkomsten in Albergen en Reutum en binnen de klankbordgroep Onderneem! Dit werd ook nog eens bevestigd door recent MKB-onderzoek. Het antwoord hierop is de komst van een Ondernemersserviceteam (OST) en de aanstelling van een speciale bedrijfsconsulent.

Een duidelijk aanspreekpunt bij de gemeente en een eenduidige behandeling, communicatie en afstemming van plannen en verzoeken, dat was de wens van de ondernemers. En die sluit volgens wethouder Roy de Witte haarfijn aan bij het coalitieakkoord. “Ook wij ervoeren regelmatig dat de onderlinge communicatie niet altijd vlekkeloos verliep. Daarom wilden wij als gemeente ook graag het ondernemersklimaat verbeteren”, zo meldt hij. “Omdat er voor een samenwerking 2 of meer partijen nodig zijn, hebben we dit als ondernemers en gemeente samen opgepakt en hierin vanaf het begin nauw samen gewerkt.”

Om de onderlinge samenwerking te stroomlijnen, is bij de gemeente een ondernemersserviceteam opgezet. Hierbij de vervult een bedrijfsconsulent de rol van vraagbaak, waar ondernemers terecht kunnen met vragen, plannen of ideeën voor bijvoorbeeld uitbreiding of verplaatsing van hun bedrijf.

Snel een passend antwoord

Bianca Menderink is de bedrijfsconsulent voor de gemeente Tubbergen. Zij vormt de schakel tussen gemeente en bedrijfsleven en probeert ondernemers zoveel mogelijk te faciliteren. “In het verleden liepen ondernemers soms maandenlang rond met een plan, ontwikkelden ze het een en ander en kwamen dan pas met hun plannen bij de gemeente”, vertelt ze. “Wanneer dan bleek dat iets niet mogelijk was, was de teleurstelling vaak groot. Als bedrijfsconsulent wil ik daarin verandering brengen en ondernemers vragen mij vanaf het begin van hun reis mee te nemen, zodat ze bij de finish niet tegen een muur lopen, maar al in een vroeg stadium weten of iets wel of niet mogelijk is of eventueel zodanig aan te passen dat het wel mogelijk wordt.”

De ondernemers in Tubbergen zijn blij met deze ontwikkelingen. “Grootste voordeel is dat hierdoor duidelijk wordt wie je aanspreekpunt is. Dat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd en dat je weet dat je vraag direct wordt uitgezet bij de juiste afdeling of personen”, vindt directeur Frank Koopman van Koopman Assurantiën in Albergen. “Maar de verantwoording ligt natuurlijk niet alleen bij de gemeente, maar ook bij ons als ondernemers. Wij moeten ook veel eerder aankloppen bij de gemeente. Kortom, het is een kwestie van samen op een nieuwe manier gaan werken en onderling vertrouwen opbouwen.”

Op eenvoudige vragen kan de bedrijfsconsulent direct antwoord geven, wat ingewikkelder procedures bespreekt zij intern met de desbetreffende vakinhoudelijke ambtenaren. Menderink: “We streven ernaar om de ondernemer binnen een week een eerste reactie te kunnen geven. En mocht er iets niet mogelijk zijn, dan denken wij vervolgens mee over een alternatief.”

Kennismakingsmoment

Wie wil kennismaken met het Ondernemersserviceteam kan dat doen op woensdagavond 13 april, tijdens de Ondernemersavond die wordt gehouden bij Zaal Kottink in Geesteren. De aanvang is 20.00 uur.

Bianca Menderink is bereikbaar via een rechtstreeks telefoonnummer tel. 06-20368668. Mailen kan ook via [email protected].

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen