De Marke zet het kind nog meer centraal

Foto: Bart Freriks

De Marke gaat met ingang van het nieuwe schooljaar een aantal nieuwe ontwikkelingen in gang zetten om het kind nog meer centraal te zetten binnen het onderwijs.

“Door meer te gaan werken in niveau-groepen, het inrichten van een ‘leer-lab’, het invoeren van kindgesprekken en het weer in ere herstellen van de huisbezoeken aan zowel nieuwe als ook huidige leerlingen willen we als school nog beter aan gaan sluiten bij de onderwijs- en leerbehoefte van onze leerlingen”, licht interim-directeur Bart Freriks toe.

Persoonlijke betrokkenheid

De kracht van kleine scholen is veelal een hele goede band met zowel leerlingen als hun ouder /verzorgers. Leerkrachten hebben de kinderen goed in beeld en zijn niet alleen goed op de hoogte van onderwijskundige, maar ook van de persoonlijke zaken en ontwikkelingen. Vaak is er een hoge mate van betrokkenheid door ouders. “Hier is dat zeker het geval. Leerkrachten en ouders kijken echt samen wat het beste is in het belang van het kind en nemen daar ook echt samen de beslissingen in, zowel op onderwijskundig gebied maar ook op het gebied van de zorg. De Marke leverde daardoor in feite al passend onderwijs nog voordat die wet 2 jaar geleden is ingevoerd”, constateert Freriks.

Groepsdoorbroken werken

Met ingang van het schooljaar 2016-2017 gaat De Marke op onderwijskundig gebied een aantal extra stappen in zetten. Het werken in niveaugroepen en het inrichten van het ‘leer-lab’ is daarin een belangrijke stap. Hiermee wordt in eerste instantie gestart in de groepen 6 t/m 8 voor rekenen en (technische en begrijpend) lezen. En als dat goed gaat, na de Kerst ook voor taal.

Bij het werken in niveaugroepen wordt er gewerkt op het niveau dat de kinderen aankunnen in het tempo dat bij de groep past. Voor de snelle rekenaars ligt het tempo logischerwijs hoger dan voor de wat zwakkere. Bij deze nieuwe manier van werken wordt veel meer gekeken of leerlingen de stof ook echt beheersen. Leerlingen die de stof beheersen gaan alvast een stapje verder. Leerlingen die de stof nog niet helemaal beheersen, gaan er nog een keer extra (vaak ook op een andere manier) mee aan de slag. Freriks: “Ze krijgen op die manier dus de leerstof aangeboden waar ze op dat moment aan toe zijn. Dit wordt ‘zone van de naaste ontwikkeling’ genoemd; het kind aanspreken op een niveau dat net buiten het bereik van het kind ligt. Onderzoek heeft aangetoond dat werken in niveaugroepen voor alle leerlingen leidt tot betere prestaties. Daarnaast biedt deze manier van werken ook andere voordelen: het geeft zelfvertrouwen en energie om nieuwe dingen te leren, doordat kinderen telkens een stapje meer gaan doen met de vaardigheden die ze al goed beheersen. Kinderen zitten daardoor beter in hun vel en leren daardoor meer en beleven hier meer plezier aan. Dit heeft ook positieve gevolgen op de rest van de groep en het leerklimaat.”

Werken in niveaugroepen houdt ook in dat de leerlingen van groep 6 t/m 8 niet de hele dag met dezelfde medeleerlingen les zullen krijgen. Er wordt groepsdoorbroken gewerkt, wat inhoud dat de samenstelling van de groep per vak kan verschillen en de eigen groep ook zal overstijgen. Zo kan het zijn dat een leerling uit groep 6 de leesles volgt met met name leerlingen uit zijn of haar eigen groep, maar bij rekenen meedoet met leerlingen uit groep 8.

‘Leer-lab’

Ook de manier van leren zal gevarieerder worden: in de loop van het jaar zal op de Marke geleidelijk een ‘leer-lab’ worden ingericht: een lokaal waarin de leerlingen ook proefondervindelijk en spelenderwijs met de leerstof aan de slag kunnen gaan. Leren gaat immers vaak veel sneller en leerlingen zijn meer gemotiveerd als ze zelfstandig dingen uit kunnen proberen en ontdekken. “Deze nieuwe manier van werken past helemaal bij de vooruitstrevende visie van de Marke. Het past in de visie en bij de ambitie van de Marke om als het even kan als één van de eerste elke keer toch weer wat vernieuwends uit te proberen! De Marke staat dan ook niet alleen voor kindgerichtheid en een hoge mate van ouderbetrokkenheid. Met de methoden Onderbouwd (voor kleuters) en Blink (wereldoriëntatie in de midden- en bovenbouw) hebben we 2 hele mooie moderne en interactieve methode’s die gericht zijn op ‘spelend en ontdekkend leren’. Wij maken vanaf groep 4 ook bij taal en rekenen al optimaal gebruik van zowel laptops als ook Snappet-tablets, het digitale werkboek. Er is binnen onze school ruimschoots aandacht voor de zogenaamde 21-ste eeuwse vaardigheden o.a. binnen de groepsoverstijgende projectweken die we een paar keer per jaar organiseren”, vertelt Freriks. “Maar we zijn soms ook een beetje eigenwijs, en hebben er 2 jaar geleden bij de invoering van het continurooster juist bewust voor gekozen om voor alle groepen de vrije woensdagmiddag en voor de kleuters ook de vrijdagmiddag te behouden, omdat dat naar onze mening beter voor hen is!”

Rust na onrust

Na enkele jaren van onrust is de rust op De Marke volledig teruggekeerd en kan er weer gewerkt worden aan de toekomst. Bart Freriks, die in oktober 2015 aangetrokken was als interim-directeur, zal ook het komende schooljaar betrokken blijven bij de school en is door TOF Onderwijs gevraagd om ook de nieuwe ontwikkelingen in gang te zetten.

Freriks: “En om de visie van De Marke weer goed uit te gaan dragen, zodat er een einde komt aan de vreemde verhalen die over de school regelmatig de ronde doen; verhalen die slechts op geruchten en niet op waarheden zijn gebaseerd. Het wordt tijd dat die verhalen naar het rijk der fabelen worden verwezen en er weer over de visie van de Marke wordt gesproken. Een visie die, in combinatie met de kleinschaligheid van de Marke, zeker 20-25% van de ouders en leerlingen aan zou moeten kunnen spreken. Het is onze ambitie om het komende jaar weer bij die ouders in beeld te komen en De Marke weer helemaal op de kaart te zetten. Hierdoor blijft er voor ouders en leerlingen in Tubbergen op onderwijskundig gebied, ook in de toekomst, iets te kiezen!”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen