Ten Cate groeit weer als kool in Geesteren

Van pure fabrikant naar succesvol ontwerp- en verkoopkantoor, het is niet veel bedrijven gegeven. Zo’n uitzondering is L. ten Cate in Geesteren, zij het met de nodige horten en stoten.

Maar dat maakt de bedrijfsgeschiedenis misschien nog wel extra interessant, iets wat vervat is in het eigen gebouw gevestigd museum dat vanmiddag onder toeziend oog van nazaten van de oprichter, latere aandeelhouders/investeerders en voormalig werknemers geopend werd. Daarin liggen ongeveer 100 jaar aan historie tentoongesteld, met o.a. veel informatie over de familie Ten Cate en allerlei attributen uit lang vervlogen tijden. Magazijnchef en onderhoudsman Hermann Poffers uit Tubbergen is hiervan grotendeels de geestelijk vader. Hij verstopte jarenlang de foto’s, krantenknipsels, pasmodellen, reclamemateriaal, breimachines en andere spullen totdat de collectie weer ‘waarde’ had voor het nageslacht.

Textielbaronnen

Het waren Amerikaanse soldaten die in 1945 met de bevrijding ook ‘nylons’ naar de Lage Landen hadden gebracht en de Nederlandse vrouw wilde sindsdien niets anders meer. Twente stond al lang daarvoor bekend als textielregio en de familie Ten Cate was hierin – samen met de familie Van Heek – zo ongeveer de meest voorname ’textielbaron’. Loetz ten Cate, telg uit het roemruchte geslacht, kwam in 1951 naar Geesteren en verschafte in de jaren die volgden honderden inwoners van het dorp werk. Later werd L. ten Cate vooral bekend als producent van ondergoed, lingerie en badmode via Tweka. Dat laatste merk is opgericht door Jacques de Heer, waarvan eveneens vandaag verschillende nazaten aanwezig waren.

Ooit waren het er meer dan 1.000 op verschillende vestigingen, maar tegenwoordig doet L. ten Cate het met 70 werknemers, waarvan ongeveer 40 in Geesteren. En dat is groeiende, net als de omzet. “Afgelopen jaar 4%, maar voor volgend jaar verwachten we 10%. We zijn dus hartstikke gezond”, zei huidig directeur Jeroen van Douveren vanmiddag. “Daarom nemen we nu ook weer mondjesmaat personeel aan.”

Putten uit het verleden

L. ten Cate levert onder private label ook aan partijen als Kruidvat, Makro, Hunkemöller en Livera. “Of je nu 8 bent of 88, ons ondergoed zit altijd goed en comfortabel. Dat is zo ongeveer in de kern waar het allemaal om draait bij ons”, vertelde Van Douveren zijn gehoor. “Soms is herpositioneren simpelweg een zaak van herwaarderen. Weer omarmen wat ooit van jou was. Ten Cate kent een rijke geschiedenis in hoogwaardig, minimalistisch, kleurrijk en toegankelijk design. Ten Cate was rijk, in allee eenvoud. Met deze herpositionering willen we het design DNA van Ten Cate weer op een voetstuk zetten. Want hierin ligt een enorme hoeveelheid onderscheidend vermogen, zomaar voor het oprapen. Terug naar de basis, putten uit het verleden. Met een moderne insteek.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen