Caraïbische droom van Jeroen Peddemors krijgt een vervolg

Waar het project in 2014 nog noodgedwongen stilgezet werd wegens protest van omwonenden tegen de bouw van een helicentre op Aruba, heeft Jeroen Peddemors nu goede hoop dat dit elders op het eiland alsnog een vervolg krijgt.

Het is de jongensdroom van menigeen, piloot worden. Maar het ‘spelen’ met een F16, grote Boeing of ander vliegtuig zit er lang niet voor iedereen in. Vliegen met een helicopter bijvoorbeeld, is nog veel moeilijker te leren en de meesten haken al snel af. Bij ondernemer Jeroen Peddemors, opgegroeid in Manderveen en tegenwoordig woonachtig in het Tubbergse centrum, ontbrandde het innerlijke vuurtje voor de luchtvaart pas na zijn jeugdjaren. “In 2007 verkochten we café/partycentrum Peddemors en eigenlijk gelijkertijd zijn we FlyHome begonnen, voor het uitvoeren van commerciële helicoptervluchten. Daarna volgde een hechte samenwerking met een soortgelijk bedrijf uit Breda, van Floris van Dort. Met hen hebben we Lelycopters overgenomen. Dat was een vliegschool in Lelystad. Sindsdien voeren we inspectie, VIP- en rondvluchten uit, net als de opleiding voor aanstormende piloten in de burgerluchtvaart. En dit onder de bedrijfsnaam HeliCentre, waar nu 9 piloten in evenzoveel heli’s dagelijks het werk doen.”

Eind 2013 kwamen de helifanaten in aanraking met Aruba, waar een mogelijke overnameprooi gevestigd was. Hoewel ze dat bedrijf uiteindelijk niet overgenomen hebben, bleef het Caraïbische eilandje in het westelijk halfrond ze wel trekken. Peddemors: “Ook vanwege de seizoenen. In de zomer heb je wat Nederland aangaat het meeste te doen, want eigenlijk vlieg je hier nooit in het donker. Dat mag zelfs niet eens. Hierdoor is het in de winter een stuk rustiger voor ons. Daar is alleen in mei en september een dipje te merken, maar verder zijn daar eigenlijk altijd wel opdrachten uit te voeren. Toeristen genoeg immers. Verder zijn we er in gesprek om vluchten uit te voeren voor de politie en defensie. Die hebben vaak enorm dure machines, van al snel vele miljoenen per stuk. Om daar mee te vliegen of dat te leren, is heel prijzig. Zeker als je weet dat men met onze helicopters in beperktere mate bijna hetzelfde kunt doen. Vergelijk het met een sportvliegtuigje t.o.v. een vliegtuig waarmee je richting een vakantie gaat. Die eerste is veel lichter, maar daarin kun je makkelijker manoeuvreren en van richting veranderen.”

Nieuwe locatie gevonden

Toen bleek dat de vorige locatie waar het Caribbean Helicentre zou moeten komen, een onhaalbare kaart was, zijn Peddemors en zijn compagnons samen met de Arubaanse overheid opzoek gegaan naar een andere plek. Die lijkt nu gevonden, tot grote tevredenheid van de Tubbergenaar. “Het is nog steeds dicht bij de toeristen, aan het strand en vlak bij de haven waar allerlei nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden. Daar zijn we dus goed zichtbaar voor eenieder. Het enige is dat we onze standplaats, zeg maar de stalling, elders hebben. Dat is bij de brandweerkazerne. Daar vandaan en weer heen vliegen we dus aan het begin en eind van de dag.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen