Bepaald niet op z'n achterhoofd gevallen, toch een aanzienlijk geldbedrag kwijt aan een oplichter. Een jongeman uit de gemeente Tubbergen overkwam het en stapte vanmorgen naar de politie met zijn verhaal. Dat blijkt echter weinig effect te sorteren, zo is ook de ervaring van wijkagent Dick Koller. Daarom waarschuwt hij liever mensen voor dergelijke praktijken.
"Het geld is hij zeer waarschijnlijk definitief kwijt", aldus politieman Koller. "Een aantal banken, waaronder Western Union, heeft het beleid dat geld niet terug te halen is wanneer iemand het zelf overmaakt. Ook al doet een ander zich voor als jou, dat maakt geen verschil. Hierbij ging het om een jonge vent waarvan je mag verwachten dat 'ie wel het een en ander weet. Maar toch trapte hij met beide benen in. Geloof me, die heeft z'n lesje nu wel geleerd. Maar natuurlijk erg jammer van het geld, ik meen ongeveer €600 in totaal."
De oplichter deed zich in dit geval voor medewerker van Microsoft en wilde namens dit softwarebedrijf een antivirus-product verkopen aan de jongeman. Tijdens het telefoongesprek wist de gebrekkig Engels sprekende meneer een aantal bankgegevens te ontfutselen. "Niettemin werd de jongeman naar mate het telefoontje duurde steeds wantrouwiger en beëindigde hij het gesprek. Direct daarna is hij naar zijn bank gegaan om alles te blokkeren. Maar hij was al te laat, zo bleek later", legt agent Koller uit. "Om hoeveel tijd gaat het dan? Niet veel, maar toch was er al behoorlijk wat geld van zijn rekening afgeschreven."
Hoe vaak een dergelijk geval plaatsvindt, is voor de politie lastig in te schatten. Koller "Ze proberen het gewoon. Bij veel mensen lukt het hen niet, maar bij een enkeling wel. Anders waren ze er natuurlijk allang mee gestopt, met dit soort oplichtingspraktijken. Vervolgens doen veel mensen geen melding of aangifte, waardoor het voor ons niet erg overzichtelijk is hoeveel het speelt. Maar vandaag wel en vandaar de waarschuwing."