‘Laatste rumoer over noodlottig ongeval in Harbrinkhoek wegnemen’

Foto: Onbekend

Er zal door onderzoekers een nieuwe poging worden gedaan om gegevens uit de ‘zwarte doos’ van het voertuig dat op 31 december 2015 in Harbrinkhoek verongelukt, te kunnen halen. Dit omdat de belangrijkste vragen nog openstaan, laat politiewoordvoerder Ruud Visser weten.

Zo is nog onbekend hoe hard er gereden werd toen het voertuig rond 17.15 uur op de Noordegraafsingel in Harbrinkhoek van de weg raakte en tegen een boom knalde. Ook de precieze aanleiding hiervan is nog niet helemaal duidelijk.

Bij het ongeval kwam de 18-jarige DaniĆ«lle Maathuis uit Geesteren om het leven. Ze zat als passagier in de auto, net als 2 meiden van 18 en 19 uit Geesteren en Langeveen zaten. Zij raakten gewond. Over het ongeval wordt volgens de politie door buitenstaanders nog volop gespeculeerd. “Nu blijven er dingen ‘rondzingen’. Bij de nabestaanden, de bestuurster en andere direct betrokkenen. Dan zijn er nog andere partijen die belang hebben bij meer duidelijkheid, bijvoorbeeld een verzekeraar in het geval dat er iets uitgekeerd moet worden. Het heeft ons ook niet losgelaten, we zijn er nog volop mee bezig om de laatste vragen beantwoord te krijgen. Het is een zeer triest verhaal, dat is wel erg duidelijk.”

Snelheid

Op basis van de eerste onderzoeken, ook ter plaatse van het ongeval, gaat de politie er vanuit dat er niet te hard gereden is. Een exacte rijsnelheid valt er niet te bepalen, maar wel een ‘range’ tussen 2 snelheden. De klap met de zijkant van de auto tegen de boom heeft volgens woordvoerder Visser veruit de meeste energie opgevangen. “We weten gewoon niet wat er precies gebeurd is. Het ging om een redelijk luxe auto met een relatief jonge bestuurder. Het kan ook best zijn dat diegene de macht over het stuur is kwijtgeraakt, nadat ze met 2 wielen in de berm kwam. In zo’n geval reageren 9 van de 10 verkeerd, namelijk door gelijktijdig bij te sturen en te remmen. Dan krijg je een bijna klassieke ongevalsoorzaak. Dat kan hier ook gebeurd zijn. Maar zeker is het niet. We willen dit zo wetenschappelijk mogelijk onderzoeken met de middelen die ons ter beschikking staan. Vandaar dit nieuwe onderzoek.”

Zwarte doos

“Direct na het ongeval is de auto ook al onderzocht, maar destijds lukte het niet om de gegevens uit te lezen. Normaliter doen we dat ook niet, die zijn eigenlijk bedoeld voor de fabrikant en monteurs. De techniek om dat te doen is de afgelopen periode verbeterd. Er is simpelweg nieuwe software beschikbaar gekomen. Toch is het niet zeker of het nieuwe onderzoek ook daadwerkelijk slaagt”, aldus Visser. Wanneer de resultaten van het onderzoek bekend zullen zijn, is eveneens nog gissen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen