Dependance van Werkplein Almelo in het gemeentehuis van Tubbergen

Foto: Gemeente Tubbergen

Wie vragen of problemen heeft op het gebied van werk en inkomen, hoeft daar niet meer mee naar het Werkplein in Almelo. “Wij kregen signalen vanuit onze inwoners dat hier behoefte aan was”, vertelt wethouder Roy de Witte. “Niet iedereen kan of wil helemaal naar Almelo om daar zijn vragen en problemen op tafel te leggen.”

Voor inwoners die graag dichter bij huis geholpen willen worden, heeft de gemeente daarom nu het loket Werk en Inkomen geopend. Voortaan is dit in het gemeentehuis van Tubbergen geopend van 10.00 tot 12.00 uur, elke dinsdag voor werk (zoeken, solliciteren, re-integreren, et cetera) en dinsdags in de even weken voor inkomen (bijzondere bijstand, uitkeringen, et cetera).

Medewerkers van gemeente Almelo bemensen het loket. Richard Voortman, Marloes Bökkerink, Suzan Brummelhuis en Monica de Roo hebben veel ervaring met vraagstukken op het gebied van werk, inkomen en uitkeringen. Zij zetten hun expertise graag in voor de inwoners van Tubbergen. “Bijvoorbeeld als de inkomenssituatie verandert en mensen kunnen het hoofd niet meer boven water houden, bij een scheiding of als een kind weer thuis komt wonen”, somt Brummelhuis op, “gezinnen met een kind met een arbeidsbeperking, mensen met een uitkering, mensen met een handicap; noem maar op, iedereen kan bij ons terecht.” Collega Marloes Bökkerink voegt toe dat ze ook kunnen helpen met het schrijven van een sollicitatiebrief of een CV, of met de vraag waar te solliciteren. “We zijn laagdrempelig”, zegt Bökkerink, “iedereen kan binnenlopen, vragen staat vrij. Mensen moeten niet te snel denken dat er geen antwoord is, kom gewoon je vraag stellen en wij gaan samen een oplossing zoeken.”

Bereikbaar en dichtbij

Wethouder Roy de Witte legt uit dat de gemeente veel waarde hecht aan bereikbaar en dichtbij zijn. “Werk en inkomen, dat zijn gevoelige zaken, dat gaat om mensen en die zijn daar kwetsbaar in”, stelt de Witte. “Tegenwoordig gaat steeds meer digitaal, maar we moeten onze ogen niet sluiten voor het effect van de fysieke ontmoeting. Vaak zie je dan ook veel meer dan die ene vraag die gesteld wordt. Van het één komt het ander en dan krijg je ook meer resultaat.”

Ook Monica de Roo, die zich over uitkeringsvragen buigt, is blij met het nieuwe loket. “Mensen stappen niet zo makkelijk op een instantie af om vragen te stellen over werk en uitkeringen, zeker niet als ze daarvoor helemaal naar Almelo moeten. Het is fijn dat deze voorzieningen nu hier in Tubbergen zijn om de mensen te helpen.” Ze vertelt dat de wacht- en spreekruimte dezelfde zijn die ook voor andere zaken gebruikt worden. “Mensen kunnen dus redelijk anoniem bij ons terecht, niemand ziet of je op je nieuwe paspoort wacht of dat je een uitkeringsvraag hebt.”

Roy De Witte voegt toe dat men natuurlijk ook nog steeds bij het Werkplein in Almelo terecht kan. “Maar de insteek van het college is dat we dichter bij de mensen willen staan. Alles wordt tegenwoordig grootschaliger, maar wij bewegen juist naar de mensen toe. Mensen moeten ons kunnen zien en met ons in gesprek raken”, legt hij uit. “Tubbergen heeft het ‘noaberschap’ hoog in het vaandel staan. Wij willen voor alle 21.000 inwoners gewoon een goede ‘noaber’ zijn en helpen waar dat nodig is.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen