Droste’s: van klein café naar eigenzinnige, hippe herberg

Harald Droste
Harald Droste
Foto: Gemeente Tubbergen

Droste’s in Tubbergen is gestart als klein café met kruidenierswinkeltje in 1928, maar tegenwoordig een wat eigenzinnige en hippe herberg.

In al die jaren is de formule enorm aangepast en heeft de zaak heel wat veranderingen ondergaan. Harald Droste, de huidige ondernemer, vertelt hierover: “Mijn opa en oma starten in 1928 op deze plek met een klein café genaamd de Viersprong. Begin jaren ’60 nam mijn vader het over. Mijn moeder kon goed koken en begon een restaurant erbij. Dat liep goed. De plek was eigenlijk niet meer zo geschikt voor een café en zij wilden meer richting toerisme, dus maakten zij er een hotel van met 10 kamers.”

De ouders Droste hadden vier kinderen waarvan Harald de oudste was. De kinderen hielpen altijd al mee in de zaak. “We hebben alle vier de hotelschool gedaan. Als oudste heb ik de zaak in 1990 overgenomen. Dat kwam niet zomaar tot stand. Voor mijn management stage vanuit de Hogere Hotelschool in Den Haag, leek het mij wel gaaf om naar Amerika te gaan. Het duurste hotel in Boston heb ik aangeschreven en ik kreeg gelijk bericht dat ik mocht komen. Het beviel me heel goed daar, via de stage kwam ik in een management programma terecht. Net voordat ik naar Sydney of Hong Kong overgeplaatst zou worden, belde mijn vader om te vragen of ik nog terugkwam naar Tubbergen. Mijn onderbuikgevoel stemde hier mee in en pas later realiseerde ik mij dat dit een heel goede keuze is geweest. Ik houd niet van managementsystemen. Ik wil de regie houden over eigen dingen. Maar dat zag ik – toen ik zo’n 23 jaar was, terugkwam uit Amerika en de zaak overnam – nog niet meteen in.”

Verandering

Harald begon het bedrijf gelijk te veranderen in een voorbeeldig hotel en restaurant. Zoals hij gewend was vanuit de wereld van de hotelschool en de vele stages. “Maar na een aantal jaren kwam ik er achter dat dit niet bij mij paste. Ik deed me eigenlijk anders voor dan ik was. Je leert een kunstje op de hotelschool, hoe je geld moet verdienen. Geld was het uitgangspunt en dat maakte mij niet gelukkig. Plezier in mijn werk vind ik belangrijker en ik merkte dat plezier en energie voornamelijk komt uit de mensen waarmee je werkt en de gasten die waarderen wat je doet. Vanaf dat moment heb ik het roer omgegooid en van het hotel een herberg gemaakt. De hotelwereld is heel prijsgericht. Een herberg staat voor mij voor ‘dichterbij de gast’, ‘persoonlijker’.”

Crisistijd

Droste’s heeft in 2014 de hulp ingeschakeld van het ROZ. “In de crisistijd gingen ook bij ons de inkomsten wat omlaag. Een hotel moet er altijd keurig uitzien en ons hotel had onderhoud nodig, met name het schilderwerk aan de buitenkant. Dit konden we op dat moment niet financieren uit eigen middelen en we konden ook niet bij de bank terecht. Zij keken in de crisistijd anders naar bedrijven, met name in de horeca. De bank wees ons toen op het ROZ. Via de Bbz-regeling hebben we een krediet gekregen, onder andere voor die herstelwerkzaamheden. Het waren moeilijke tijden, maar we zijn er goed doorheen gekomen. Inmiddels hebben we die lening alweer keurig afgelost.”

“Een thuis creëren”

De doelgroep van Droste’s is tweeledig. Enerzijds de hippere jongere mensen die in het weekend komen. En de zakenmensen voor doordeweeks. Dat aantal liep wat af toen enkele bedrijven in de omgeving de deuren sloten. “Mede daarvoor is onze strategiewijziging ook goed geweest. Wij zijn geen ketenhotel. Mensen die warmte, aandacht en gezelligheid zoeken kiezen voor ons. Wij kennen iedereen en willen een beetje een thuis creëren. Zo krijgen we toch veel mensen uit omgeving hier naartoe.”

Boerderijlodges

Harald zit altijd vol met ideeën. Zo koos hij er niet voor om het hotel uit te breiden met weer een nieuw gebouw, maar bedacht het concept Boerderijlodges. “Samen met de boeren ontwikkelde ik verrassende appartementen in vrijkomende bestaande boerderijen of stallen. Op deze manier kon het bedrijf toch groeien maar kan ik gewoon herbergier blijven, iets dat beter bij mij past dan hoteldirecteur.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen