Coalitievorming nieuwe stijl: kernwethouders en een nachtburgemeester

Aanbieden van het Tubbergs Akkoord aan de burgemeester
Aanbieden van het Tubbergs Akkoord aan de burgemeester
Foto: Gemeente Tubbergen

De 3 samenwerkende partijen (CDA, Gemeentebelangen/VVD en Dorpen Centraal) gaan actief met inwoners de gemeentelijke agenda voor de komende jaren opstellen.

Samen met de inwoners tot goede beslissingen komen, dat is heel kort samengevat de manier van werken van Mijn Dorp 2030. Omdat het nieuwe college hiermee in de komende jaren verder wil gaan, wordt het coalitieakkoord niet gesmeed achter gesloten deuren, maar willen de 3 samenwerkende partijen (CDA, Gemeentebelangen/VVD en Dorpen Centraal) in gesprek met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers om samen tot een Maatschappelijk Akkoord komen. De eerste stap naar deze gezamenlijke agenda voor de komende raadsperiode is het Tubbergs Akkoord.

Klik hier voor het Tubbergs Akkoord.

‘Akkoord met de maatschappij als geheel’

In het Tubbergs Akkoord (TA) is vastgelegd op welke manier de 3 samenwerkende partijen het Maatschappelijk Akkoord (MA) willen organiseren. Vrijdag werd het TA overhandigd aan de gemeenteraad van Tubbergen. In het TA geven de partijen daarnaast aan wie zij willen zijn als overheid, wat inwoners van de overheid kunnen verwachten en hoe de overheid nog beter wil aansluiten bij de aanwezige energie in de kernen, bij ondernemers en organisaties.

Bestuurlijke vernieuwing

Een belangrijk onderdeel binnen het TA is de bestuurlijke vernieuwing. “Wij geloven in de kracht van onze dorpen, onze inwoners, onze ondernemers en onze maatschappelijke organisaties”, zegt Roy de Witte. “Als bestuur willen we daar op een passende manier bij aansluiten. Zichtbaarheid, laagdrempelig bereikbaar zijn en daadkracht vinden wij belangrijk. In de komende jaren willen we nog meer de directe dialoog met onze inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers zoeken.”

Kernwethouders

Om ook bestuurlijk nog beter te kunnen aansluiten bij de dorpen, wordt er voor iedere kern een kernwethouder aangewezen. “Hij of zij fungeert als bestuurlijk aanspreekpunt om te zorgen voor een nog grotere verbinding tussen gemeente en inwoners. In het verlengde daarvan willen we ook de rol en de betekenis van de buur(t)mannen en -vrouwen als partner voor de dorpen te versterken.”

Klik hier voor de portefeuilleverdeling.

‘Raad op Pad’

Ook de raad zou meer zichtbaar moeten zijn, vindt het college. “De raad speelt nu pas een rol als het op besluitvorming aankomt”, zegt Ursula Bekhuis. “Natuurlijk is de manier waarop de raad wil werken, vooral aan de raad zelf. Maar wij zouden het heel mooi vinden als zij eerder in processen aangehaakt zouden zijn. De manier waarop zoals in de gemeente Raalte ‘Raad op Pad’ wordt vormgegeven spreekt ons aan: de raad sluit daar regelmatig aan bij de kernen om in een open houding te luisteren naar onze inwoners en de ontwikkelingen in de kernen. In het verlengde daarvan zouden we de commissie-vergaderingen met enige regelmaat op locatie willen houden.”

Nachtburgemeester

De gemeente wil lokale evenementen en populaire locaties gebruiken om nog in beter in contact te komen met onze jongeren. “Samen met hen gaan we de behoefte en de mogelijkheid verkennen voor een eigen invulling van een nachtburgemeester”, zegt Alexander Plegt. “Dit is een actieve gesprekspartner voor de deelnemers aan het uitgaansleven en de evenementenorganisaties, die weet wat er leeft onder de jeugd en daarbij een verbinding legt met de gemeente.”

‘Ingezette lijn voortzetten’

Om inwoners snel en slagvaardig te kunnen helpen met vragen of zorgen, willen de 3 partijen in het gemeentehuis een maatschappelijk plein inrichten waarin verschillende maatschappelijke organisaties samenwerken en het gemeenteloket ook is geïntegreerd. Tegelijkertijd wordt ook het digitaal loket verder ontwikkeld. Ook willen de 3 partijen gaan experimenteren met de burgerbegroting en de ‘right to challenge-aanpak’. Bij de Burgerbegroting mogen inwoners zelf beslissen waaraan het gemeentelijk budget wordt besteed. Right to challenge houdt in dat inwoners taken van de overheid kunnen overnemen als zij denken dat het anders, beter en/of goedkoper kan.

Over deze thema’s en over de stand van zaken in de kernen, wordt gesproken tijdens de vorming van het Maatschappelijk Akkoord. Hiervoor komen het college en de gemeenteraad naar de inwoners toe. “Natuurlijk beginnen we niet helemaal opnieuw met het proces Mijn Dorp 2030”, vertelt Erik Volmerink. “Startpunt van de gesprekken is huidige stand van zaken rondom thema’s in de kernen en algemene onderwerpen. Voordat we de dorpen ingaan, wordt vastgelegd welke plannen er liggen en aan welke onderwerpen al gewerkt wordt. Over die onderwerpen gaan we in gesprek met de inwoners. Vervolgens bepalen we gezamenlijk de speerpunten voor de komende periode”

De bedoeling is dat er per kern een ontmoeting/gespreksavond komt. Daarnaast vinden ook gesprekken plaats om invulling te geven aan overkoepelende thema’s.

De fracties van CDA, Gemeentebelangen/VVD en Dorpen Centraal stellen de raad voor in te stemmen met het TA en het nieuwe college op te dragen op basis hiervan een MA tot stand te brengen.

De behandeling van het TA vindt in de raadsvergadering van 28 mei 2018 plaats. Het beoogde college wordt na instemming van de raad benoemd op 29 mei.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen