Groepsreizen met een fietsbus: Ter Beek ziet gat in de markt

Nederlanders en hun stalen ros vormen vaak zo’n hechte twee-eenheid dat bus- en reisonderneming Ter Beek Reizen uit Tubbergen een bestaande touringcar om heeft laten bouwen tot speciale combi voor personen- en fietsvervoer.

Fietsen, wandelen en eigenlijk alle buitenactiviteiten kregen tijdens de noodgedwongen lockdown van sportclubs en -scholen een nóg grotere schare aanhangers. En zelfs nu het grootste deel van de coronamaatregelen teruggeschroefd zijn, blijven diezelfde bezigheden razend populair. “Je ziet dat al aan de wachtlijsten voor bepaalde elektrische fietsen. Die vraag is werkelijk door het dak gegaan en fabrikanten kunnen dit haast niet bijbenen. Wij merkten dat zelf eveneens: mensen vroegen steeds vaker of hun fiets meekon op reis”, verklaart directeur Hans Nolte van Ter Beek. “Aangezien we natuurlijk geen ‘nee’ willen verkopen, is het idee ontstaan om een bus aan te passen. Voorin zitten dan onze gasten, tot maximaal 20 personen, en achterin hun zo geliefde tweewielers.”

Aanpassingen

Nolte is laaiend enthousiast over de nieuwste aanwinst van zijn bedrijf, die hij samen met z’n vrouw Peggy en vele medewerkers runt. Volgens commercieel medewerker Bart Webbink zijn de fietstrips al een gat in de markt gebleken. “Tot dusverre hebben we vier groepsreizen gedaan met de fietsbus, van zestig- en zeventigplussers die normaal gesproken ook zónder fiets mee zouden gaan, maar we mikken nadrukkelijk ook op mountainbike- of wielerclubs die een speciaal uitje willen organiseren. De eerste groep wielrenners met interesse heeft zich al gemeld en we hopen natuurlijk dat velen zullen volgen. Aan ons zal het zeker niet liggen. Degenen die al mee zijn geweest hebben vaak gelijk een tweede, dus volgende reis geboekt. Zo tevreden waren ze.”

De bus voor fietsvervoer kent geen verlaagd gangpad, is dus gelijkvloers en werd uitgerust met een speciale lift. Deze gaat met een druk op de knop omhoog of omlaag, waarna de fiets in- of uitgeladen wordt en handmatig tillen goeddeels overbodig is. Het takenpakket van de chauffeur is hierdoor verder toegenomen: naast het besturen van een vele tonnen wegende wagen voor groepstransport, de tourbegeleiding en reisgids, fungeren enkelen inmiddels tevens als een soort vrachtvervoerder. “Maar da’s geen probleem, het is snel aangeleerd en verschilt eigenlijk niet zo heel veel van het inladen van een rolstoel of een heleboel reiskoffers. Ook als bedrijf zijn we gewend om ons aan te passen aan de markt; wat de vraag op dat moment maar is”, licht Nolte toe.

Bescherming met matras

Belangrijk om te vermelden is de wijze waarop de fietsen gestald worden, want deze mogen tijdens het ritje op geen enkele wijze gaan verschuiven. Nolte: “Als ze elkaar raken zou er eentje of misschien wel allebei beschadigd kunnen raken. Dat willen we voorkomen, dus alles moet werkelijk muurvast zitten. Daarnaast wordt er tussen twee fietsen een beschermende schuimmatras geplaatst. Wat op zich wel grappig is, is dat deze van hetzelfde materiaal zijn gemaakt als de welbekende Eastborn-matrassen. Gewoon goed spul, wat aantoonbaar tegen een stootje kan en lang meegaat.”

Reizigers worden bij het uitstappunt opgewacht met koffie/thee en gebak. Terwijl zij hiervan genieten, gaat de buschauffeur ondertussen alle fietsen en de bagage uitladen. Dus zo snel mogelijk na aankomst kan iedere deelnemer aan een fietstocht beginnen. Webbink: “Tot nu toe hebben we alleen nog maar eendaagse reizen verzorgd met deze touringcar, maar het is zeker ook de bedoeling om meerdaags op pad te gaan met fietsers. Bijkomend voordeel is dat alles gelijk achter slot en grendel zit, ook in het buitenland. Nergens meer een omkijken naar; da’s ons motto.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen