GB/VVD vraagt om opheldering over zwakke bruggen

Foto:

Vorig jaar luidden enkele Twentse gemeenten de noodklok nadat gebleken was dat verschillende bruggen over het Twentekanaal te zwak bleken voor zwaar wegvervoer, zoals vrachtwagens en groot landbouwverkeer. In Tubbergen leidde dit tevens tot enige bezorgdheid over de verkeersveiligheid en vragen in de gemeenteraad.De bruggen over het Twentekanaal zijn in de jaren 50 gebouwd. De bruggen konden het vrachtverkeer van destijds prima dragen. Maar, zo geeft Rijkswaterstaat aan, het vrachtverkeer van nu is niet vergelijkbaar met dat van 60 jaar geleden. De constructies van 15 bruggen zijn niet berekend op het moderne vrachtverkeer. Een aantal bruggen is daardoor al beschadigd. Rijkswaterstaat riep gemeenten en provincies op om maatregelen te nemen. Met ingang van 8 augustus 2013 heeft de provincie Overijssel een as- en totaallastbeperking ingevoerd voor verschillende bruggen over het Twentekanaal.

Paul Hannink (GB/VVD) is nu benieuwd wat de stand der zaken, betreffende de toezegging van het college van burgemeester en wethouders om uit te gaan zoeken wat de staat van de bruggen in de gemeente Tubbergen is, en vraagt om nadere informatie tijdens de eerstvolgende raadsvergadering – aanstaande maandag. “Ik weet niet om welke bruggen het gaat, dat is gewoon onduidelijk. Ook niet of het alleen maar het Twentekanaal betreft of elders misschien ook. Maar we hebben er niet voor niets geld voor opzij gezet met z’n allen, dan moet duidelijk worden hoe het ermee is gesteld en waar er eventueel problemen zijn. Ik weet dat er een nieuwe brug bij de Ossendijk in Langeveen moest komen, omdat de oude verrot was. Dan vraag ik me af of hier nog meer bruggen gerepareerd of vervangen moeten worden? Zo ja, wie is de eigenaar van de desbetreffende brug en draagt die vervolgens ook de volledige verantwoordelijkheid, en daarmee de kosten? Het moge duidelijk zijn dat we willen dat ook het wat zwaardere wegverkeer over de bruggen mag rijden. Ik ben daarom benieuwd naar de antwoorden van de portefeuillehouder.”

In de begroting 2014 is een vervangingsinvestering opgenomen voor de vervanging van bruggen i.v.m. onvoldoende draagkracht. Structureel is hier een bedrag voor opgenomen van €725.000 als totale investering, waarvan jaarlast 2014 €47.125.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen