Nauwelijks controle op gastouders

Foto: Novum Media / Michel Utrecht

Wat de kinderopvang betreft, zijn er vorig jaar in totaal 14 handhavingstrajecten – bij geconstateerde gebreken tijdens een controle – gestart in de gemeente Tubbergen. Dat blijkt Dat blijkt uit het jaarverslag. Inspecteurs van de GGD voeren de controles uit.

Waar bijna 400 controles bij gastouders gepland stonden, bleef het uiteindelijk uitgevoerde aantal steken op 31. Minder dan 10% dus. Volgens de gemeente bepaalt de GGD zelf – m.b.v. een prioritering – welke kindercentra gecontroleerd worden. Kinderdagverblijven en locaties voor buitenschoolse opvang zijn echter wel bijna allemaal gecontroleerd.

In totaal zijn 100 controles uitgevoerd. Dit betreft 82 controles waarbij geen overtredingen zijn geconstateerd en 18 controles waarbij dat wel het geval is. Bij 26 controles van het totaal aantal ging het om nieuwe locaties.

Gemeente legt sancties op

Het is aan de gemeente (eventueel na overleg met de GGD) om te bepalen of, en zo ja, welke sancties worden opgelegd aan het kindercentrum als één of meerdere overtredingen zijn geconstateerd. Er is voor gekozen om als een rapport daar aanleiding toe geeft, in de meeste gevallen telefonisch contact met de houder van het kindercentrum op te nemen. Tijdens een gesprek worden de geconstateerde overtredingen doorgenomen en wordt gevraagd welke maatregelen worden genomen om de overtredingen te verhelpen. De informatie wordt in het dossier opgenomen. De juridisch medewerker maakt vervolgens een afweging betreffende het wel of niet starten van een handhavingstraject.

In de planning was 50 uur opgenomen voor het uitvoeren van juridische handhaving met betrekking tot kinderopvang. In werkelijkheid is hieraan 13 uur besteed. De planning voor 2015 zal hierop worden bijgesteld, zo geeft de gemeente aan.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen