Gemeenteraad behandelt binnenkort het nieuwe reclamebeleid

Op maandag 10 december neemt de gemeenteraad een besluit over het reclamebeleid. Naar aanleiding van een evaluatie is het reclamebeleid op onderdelen aangepast. Met de aanpassingen biedt het reclamebeleid nog meer ruimte voor het maken van reclame in de gemeente Tubbergen.

Op maandag 10 december neemt de gemeenteraad een besluit over het reclamebeleid. Naar aanleiding van een evaluatie is het reclamebeleid op onderdelen aangepast. Met de aanpassingen biedt het reclamebeleid nog meer ruimte voor het maken van reclame in de gemeente Tubbergen.

 

De mogelijkheid om reclame te maken is belangrijk voor ondernemers en organisatoren van evenementen. Reclame maken ondersteunt een gezond ondernemersklimaat. De gemeente Tubbergen wil daarom voor ondernemers, bedrijven en organisatoren van evenementen ruim voldoende mogelijkheden bieden om reclame te maken.

 

Tegelijkertijd wil de gemeente buitensporige reclame beperken, zodat het landschap in de gemeente Tubbergen een aantrekkelijke uitstraling houdt. Daarom heeft de gemeenteraad op 6 december 2010 het reclamebeleid ‘Duidelijk zichtbaar’ vastgesteld.

 

Binnenkort brengt de gemeente Tubbergen een toegankelijke digitale folder uit over de mogelijkheden die het reclamebeleid biedt.

 

Evaluatie

De gemeente heeft het reclamebeleid afgelopen maanden geëvalueerd. Dat gebeurde samen met de partijen die hebben geholpen het beleid op te stellen, zoals het Bedrijvencontact Gemeente Tubbergen en  de lokale afdeling van Platform Natuur en Milieu. Ook dorpsraden, ondernemersverenigingen, organisatoren en vrijwilligers van evenementen, Koninklijke Horeca Nederland praatten mee over het reclamebeleid.

 

Tijdens de evaluatie zijn de knelpunten, die ervaren werden in het reclamebeleid, geïnventariseerd. Daarna is samen met de partijen bekeken welke oplossingen mogelijk waren. Burgemeester Mervyn Stegers: “Op basis van de evaluatie, inspraak en ervaringen hebben we passende oplossingen gevonden. Zo maken we nu onderscheid in criteria voor centrumgebieden, woongebieden en bedrijventerreinen. Het reclamebeleid biedt nu ook meer ruimte voor banieren, vlaggenmasten, ruitreclame, reclamezuilen, grotere welkomstborden en meer.”

 

De uitgangspunten van het reclamebeleid blijven overeind. Met het reclamebeleid wil de gemeente reclame beter inpassen in de omgeving en het landschap. Dat lukt ook, want de uitstraling van de omgeving is inmiddels een stuk opgeknapt. Het reclamebeleid kent daarom ook beperkingen. Zo zijn weilandborden en reclamevoertuigen altijd verboden. Ook vrijstaande reclame en gevel- en ruitreclame kennen beperkingen.

 

De verwachting is wel dat raadsleden enkele wijzigingen willen aanbrengen in het nieuwe reclamebeleid.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen