Facebook niet langer ‘cool’, verschuiving richting Instagram

Foto:

Tieners voelen goed aan wat ‘hip’ is. Onderzoeken welke apps zij gebruiken en hoe zij omgaan met nieuwe technologie kan bedrijven helpen om de laatste trends te vinden. En de laatste tijd lijkt het erop dat de jeugd wat minder tijd op Facebook doorbrengt dan voorheen, althans in de VS.

Tieners voelen goed aan wat ‘hip’ is. Onderzoeken welke apps zij gebruiken en hoe zij omgaan met nieuwe technologie kan bedrijven helpen om de laatste trends te vinden. En de laatste tijd lijkt het erop dat de jeugd wat minder tijd op Facebook doorbrengt dan voorheen, althans in de VS.

 

Pubers zouden Facebook ouderwets, ingewikkeld en niet ‘geheim’ genoeg vinden en ze zouden er te veel ouders en andere familieleden op tegenkomen. Diensten als Instagram – ook eigendom van Facebook – en SnapChat spinnen er garen bij. Deze diensten gebruiken ze niet voor mooie landschapfoto’s of foto’s van hun eten, maar om foto’s van zichzelf te delen waarmee ze zoveel mogelijk reacties uit willen lokken.

 

Facebook geeft toe dat ze een tiener-probleem hebben. Het Amerikaanse technologiebedrijf rapporteerde de uittocht vorige maand zelf in haar jaarverslag aan beurswaakhond SEC. “Wij denken dat een aantal van onze gebruikers, in het bijzonder jonge gebruikers, op de hoogte zijn van en actief gebruiken maken van andere producten en diensten die vergelijkbaar zijn, of ter vervanging zijn van, Facebook. We vermoeden bijvoorbeeld dat sommige van onze gebruikers minder tijd doorbrengen op Facebook en meer met andere producten, zoals Instagram.”

 

Maar waarom is Facebook niet langer ‘cool’? Nu ouders en andere familieleden zich melden op Facebook, is voor veel jongeren de aardigheid eraf. Ze houden hun profiel, maar doen er steeds minder mee. Eind februari zegde software-ontwikkelaar Blake Ross zijn baan als Director of Product bij Facebook op. In een toelichting op zijn vertrek stelde Ross dat jongeren Facebook “niet meer cool” vinden.

 

Dat sociale netwerken niet het eeuwige leven hebben, bewees MySpace. Die dienst raakte in razendsnel tempo uit de gratie, toen Facebook juist aan de opmars begon. Het betekent niet dat jongeren massaal hun Facebook profielen aan het verwijderen zijn. Ze zijn het sociale netwerk gewoon minder gaan gebruiken en staan open voor het gebruik van andere communicatiemiddelen. Vorige maand werd bekendgemaakt dat Instagram de grens van 100 miljoen actieve gebruikers, die minstens 1 keer per maand inloggen, gepasseerd is.

 

Facebook heeft in april van vorig jaar Instagram gekocht voor $100 miljoen. Beleggers waren er toen niet zo enthousiast over, maar inmiddels heeft het bedrijf het gelijk aan haar kant. Wel is het moeilijker om geld te verdienen met mobiele apps en worstelt Facebook ermee om Instagram aan hun bestaande diensten te koppelen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen