Nieuwe gratis krant in de gemeente Tubbergen

Foto:

Wellicht ligt ‘ie al bij u op de deurmat of zit ‘ie in uw brievenbus. Maar anders wordt er later vandaag en uiterlijk morgen, gratis en voor niks, bij ieder huishouden en bedrijf in de gemeente Tubbergen een nieuwe krant bezorgd. Eentje die niet toevallig dezelfde naam draagt als deze website.

In de nieuwe krant staan vooral opmerkelijke achtergrondverhalen, terwijl op Tubbergen.Nieuws.nl de laatste nieuwtjes staan. De uitgever, Mark Mensink, legt uit waarom hij de krant uitbrengt: “We willen graag bijzondere mensen en initiatieven uitlichten, focussen daarmee echt op kwaliteit. Via de site doen we dat natuurlijk al 3 jaar en volgens mij is er ook behoefte aan een papieren versie. Nadrukkelijk geen kopie van eerstgenoemde, maar bovenal een uitbreiding. Want wie wil nou niet weten wat er om hem/haar heen gebeurt? Iedereen is wel – tot op zekere hoogte en in een bepaalde mate – geïnteresseerd in het wel en wee van andere buurtgenoten. En zeker als het familie of bekenden betreft.”
De gratis maandelijkse krant komt vlak voor het weekend uit, omdat mensen dan meer tijd hebben om iets te gaan lezen. Ook een maandagenda met daarin de belangrijkste evenementen ontbreekt niet. “Daarnaast is het in een handzamer formaat gedrukt dan de meeste kranten. Hopelijk wordt dit eindresultaat door de lezers en adverteerders gewaardeerd”, zo wenst Mensink.

Papier verdwijnt voorlopig nog niet

Uitgever Mensink: “We, dus het team dat ziel en zaligheid in deze krant legt, willen graag mensen van waardevol nieuws voorzien. En dat zo snel en tegen zo min mogelijk kosten als maar mogelijk is, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Daarin zit voor iedere uitgeverij de grote uitdaging. Gedrukte media bestaan natuurlijk al heel lang en mensen zijn gewoon gewend om ‘iets’ in handen te hebben. Het heeft voor hen ook meer waarde dan digitale media dat heeft. Prima natuurlijk, maar langzamerhand verschuift dit alles wel. Jongeren sluiten geen krantenabonnementen meer af en de oudere generaties bezuinigen erop. Overigens zullen we in de komende jaren nog niet meemaken dat het compleet verdwijnt, want hierbij staan de menselijke gewoonten en ‘het gevoel’ nog in de weg. Sterker, als men iets persoonlijker wil maken – bijvoorbeeld in het geval van een rouwkaart – dan verstuur je dat liever per post dan per mail. Maar het papieren dagblad is simpelweg te duur t.o.v. het snellere en gratis nieuws dat zich via internet verspreidt.”
“De gedrukte media hebben het dus bepaald niet makkelijk. Er wordt links en rechts enorm gesneden in personeelsbestanden en tegelijkertijd juist flink geïnvesteerd in automatisering. Alles om maar zoveel mogelijk kosten te drukken, want adverteerders kunnen tegenwoordig ook via internet de (potentiële) klanten op de hoogte brengen van hun laatste aanbiedingen. Bij veel dag- en zelfs de gesubsidieerde weekbladen, waar gemeentes jaarlijks veel belastinggeld in pompen, staat het water inmiddels dan ook tot aan de lippen. En ze snappen ook nog eens weinig tot niets van social media. Ze hebben het altijd als dreiging gezien i.p.v. als kans. Wat dat betreft doet de jongere generatie journalisten het een stuk beter dan degenen die nu nog de touwtjes in handen hebben. Die denken dat ze het allemaal wel weten, maar ondertussen lopen de verliezen alsmaar op”, zo legt Mensink de vinger op de zere plek. “Wij kiezen er ook nadrukkelijk voor om zo lokaal mogelijk nieuws te verspreiden, dus alleen uit de gemeente Tubbergen. Als mensen regionaal of landelijk/mondiaal nieuws willen lezen, kiezen ze wel voor andere kanalen. Althans op dit moment, want ik loop ook met plannen rond om dit concept als een soort olievlek over Twente te verspreiden. Want als je sneller bent en goedkoper kunt leveren dan de concurrentie, ben je zowel voor lezers als adverteerders interessant.”
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen