Duizenden bezoekers extra voor Glasrijk

“De veranderingen die zijn doorgevoerd, slaan blijkbaar goed aan. We zijn dan ook dik tevreden met dit resultaat”, zo laat Jan Hümmels namens de organisatie van Glasrijk weten. Het Tubbergse glasevenement mocht dit jaar, mede geholpen door het zachte herfstweer, enkele duizenden bezoekers meer ontvangen dan in de afgelopen jaren. Editie 2014 gaat daarmee als zeer succesvol de geschiedenisboeken in.

De organisatie van Glasrijk, dat zeker zo’n 100 vrijwilligers beslaat, kijkt met genoegen terug naar het afgelopen evenement. Hoewel niet precies duidelijk is hoeveel mensen het een bezoekje hebben gebracht, is bijvoorbeeld het feit dat de catalogi uitverkocht waren al een veeg teken aan de wand. “We kunnen het niet exact nagaan, want het is vrij toegankelijk, maar we schatten zelf dat er zo’n 16.000 mensen op af zijn gekomen. In voorgaande jaren was dat ongeveer 13.000 á 14.000, dus dit jaar scoren we wat beter. Er was ook meer belangstelling voor rondleidingen en er is meer kunst verkocht dan voorheen. Van kleine dingetjes als kraaltjes en knikkers tot grotere, en dus duurdere, werken. Daar zijn we heel blij mee. Misschien is het een teken dat de recessie wat afneemt en de lijn naar boven weer gevonden is. Hopelijk zet dat ook door”, vertelt Glasrijk-bestuurslid Jan Hümmels. “Uit de eerste reacties vernemen we dat de aanpassingen die we hebben doorgevoerd als positief worden ervaren. Al blijven er natuurlijk altijd dingen die verbeterd moeten worden. Zo kunnen de aanduidingen, de borden, beter. Die moeten eigenlijk van beide kanten de richting aangeven. Maar goed, dat zullen we volgend jaar dus anders doen.”
lnn1v9zsoqi0ralszsq6pvmr8
In een aantal Tubbergse winkels gaven kunstenaars regelmatig demonstraties van hun kunnen. Paula Oude Hengel mocht bij Derksen Mode, midden tussen de kleding, haar kunsten vertonen. “Heel leuk zo’n publiekstrekker in de winkel. Eigenlijk hebben we niets echt hoeven aan te passen voor haar komst. Ja, de rekken een beetje aan de kanten gezet. Verder is alles hetzelfde als normaal. Mensen komen voor haar en kijken vervolgens ook verder nog wat rond”, aldus Eslie Wissink van Derksen Mode. De passie van Oude Hengel voor glaskunst is naar eigen zeggen ontstaan uit een contact met een Franse glaskunstenaar. Vervolgens is ze zelf aan de slag gegaan met kleuren en natuurlijke materialen, creatief als ze is. Oude Hengel geeft workshops in haar atelier in Reutum en liet Glasrijk-bezoekers enkele glasbrand-technieken, om kralen te maken, zien.
Ook de maandelijkse Noabermarkt sloot aan bij Glasrijk Tubbergen. “We kunnen concluderen dat dat een mooie combinatie is”, stelt Richard Blokhuis namens de deelnemende standhouders. “De bezoekers hebben volop gebruik gemaakt van alles wat ze geboden werd: glaskunst, plattelandsproducten en koopzondag.”
zm7yewponqyyc2wwt8szc85d5

Thema voor 2015

Het organiseren van zo’n groot evenement gaat echter niet vanzelf. Hümmels: “Ongeveer 15 mensen zijn sinds vanochtend bezig met opruimen. Aanduidingen, sokkels, dat soort dingen wordt weggehaald en opgeslagen. We zijn nu zeg maar bezig met de laatste loodjes.” Het thema van volgend jaar is inmiddels bekend: De Vier Elementen. “Dat betekent dat de curator, Piet Augustijn, op zoek gaat naar kunstenaars die dit thema goed kunnen uitdragen”, legt Hümmels uit.

Concert en fotowedstrijd
Ebo Roek, voorzitter van Lions Tubbergen, liet na het uitverkochte Glasrijk-concert in de basiliek weten dat er zo’n €3.000 over 3 verschillende goede doelen wordt verdeeld. “Iedereen werkt belangeloos mee aan dit concert, waarmee we uiteraard zeer verguld zijn.”
Over ongeveer 14 dagen wordt de winnaar van de fotowedstrijd bekendgemaakt. Hümmels: “Er zijn tot nu toe ongeveer 45 aanmeldingen hiervoor en in de komende dagen zullen er nog wel enkele binnendruppelen.”
pobbiw1iq2rc8k4gx55d295tk
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen