Strooizout maakt meer kapot dan u lief is…

Foto: Onbekend

Nu de eerste winterse periode van 2016 achter de rug is, spoedt u zich best zo snel mogelijk naar de carwash. Want het strooizout maakt meer kapot dan u lief is, zo laat autobrancheorganisatie BOVAG weten.

Zout kan, op slecht beschermd metaal, het roestproces aanzienlijk versnellen. Een extra wasbeurtje voor de bolide is daarom geen slecht idee. Nu onlangs de winter z’n intrede heeft gedaan in Nederland, liggen ook de eerste tonnen strooizout verspreid over het wegdek. En dat is prima tegen de gladheid, maar voor de auto zelf helaas minder goed. Zout houdt immers vocht vast en nestelt zich in de kleinste kieren en randen waar het, zeker als de lak op die plaatsen niet meer in nieuwstaat is, voor behoorlijke schade kan zorgen. Iedereen weet immers dat vocht op onbeschermd metaal roest tot gevolg heeft… Juist nu is het daarom verstandig de auto een keer extra door de wasstraat te rijden. Niet alleen wordt dan de pekel van de auto afgespoeld, ook kan gekozen worden voor een beschermend laagje hete was, waardoor vuil zich minder snel aan de lak van de auto hecht.

Er is dit seizoen al 17 keer zout gestrooid. Goed voor de veiligheid, maar zeer slecht voor auto’s. Zout tast namelijk de lak, carrosserie, chassis en rubbers van een auto aan. Aangezien de vorst (voorlopig) weg is, is dit het uitgelezen moment om de auto te laten wassen en zoutvrij te maken. Het advies luidt dan ook om een programma met onderkantwassing te kiezen. Bovendien verhoogt het ook de verkeersveiligheid, want uit onderzoek blijkt dat een schone auto tot 4 keer sneller wordt opgemerkt dan een vuile.

Koud water

Met z’n allen naar de carwash, dus. Of op de eigen oprit aan de slag met emmer en spons. Gebruik bij voorkeur een wasshampoo, want die zorg voor een beschermende laag, die waterafstotend is en ook beschermd tegen strooizout. Belangrijk is enkel koud water te gebruiken. Warm water heeft immers de neiging om het zout op te lossen, waardoor het nog dieper zal doordringen in de spleten van het koetswerk. Maak alles daarna droog met een zachte zeemlap.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen