Receptiemedewerkers van gemeente worden niet vervangen door een ticketzuil

Foto: Mark Mensink

Het vervangen van de receptiefunctie in het gemeentehuis door een zogenaamde ticketzuil levert geen bijdrage aan het optimaliseren van de dienstverlening; integendeel. Dat is de mening van de gehele gemeenteraad.

Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, zouden de gemeentelijke receptionistes vervangen moeten worden door het uit een zuil trekken van tickets. Hierop staan volgnummers waarmee burgers naar een bepaalde balie kunnen gaan.

‘Een stap terug’

CDA, GB/VVD, Dorpen Centraal en PvdA zien niks in het voorstel. “De receptiemedewerker is het eerste aanspreekpunt voor de burger, hij/zij kan burgers en andere bezoekers het gevoel geven dat ze welkom zijn. Daarbij kan de receptiemedewerker de dienstverlening afstemmen op iedere afzonderlijke klantengroep. Hierdoor draagt de receptiefunctie bij aan de professionaliteit van de dienstverlening”, aldus de partijen. “Daarnaast willen we als gemeente dicht bij onze burgers staan. Met een ticketzuil zouden we juist afstand creëren. Kortom; we zien het vervangen van de receptiemedewerker door een ticketzuil als een achteruitgang van de dienstverlening. Terwijl wij juist gevraagd hebben om verbetering van de dienstverlening.”

“Niet elke burger is digitaal vaardig. En juist ook voor hen moeten we bereikbaar blijven”, vatte Leon Oosterik (DC) samen. Burgemeester Stegers: “Het is mij glashelder dat dit ding er niet moet komen.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen