‘Iedereen mag solliciteren als nieuwe burgemeester voor gemeente Tubbergen’

Foto: Redactie

Burgers krijgen een stem in de benoeming van een nieuwe burgemeester voor de gemeente Tubbergen. Hiervoor wordt een enquête uitgeschreven.

Op 1 januari 2017 gaat burgemeester Stegers met pensioen en dat betekent dat er een nieuwe burgemeester gezocht moet worden. Dat houdt heel wat meer in dan het opstellen van een eenvoudige vacaturetekst in de plaatselijke bladen. De eerste stap is het maken van een goede profielschets. Hierbij wordt de Tubbergse samenleving betrokken, want een burgemeester is er voor iedereen.

Enquête onder burgers

Welke eigenschappen vindt u belangrijk voor een burgemeester? Moet hij/zij een netwerker zijn? Boven de politieke partijen staan? Humor hebben, creatief zijn of bestuurlijk lef tonen? Dit is slechts een kleine greep van vragen uit de enquête die de inwoners van Tubbergen de komende weken mogen invullen. “Als gemeenteraad hechten we er veel waarde aan om onze inwoners te betrekken bij het invullen van de burgemeestersvacature”, zeggen de fractievoorzitters. “Daarom wordt er een enquête gehouden, waardoor duidelijk wordt welke persoonlijke eigenschappen en bestuurlijke kwaliteiten de samenleving belangrijk vindt en wat er van de nieuwe burgemeester verwacht wordt. Als gemeenteraad hopen we op veel reacties. Daarom zetten we deze enquête niet alleen digitaal uit, maar kunnen mensen hem ook invullen op papier.”

Vertrouwenscommissie

De uitkomsten van de enquête worden door de voorbereidingscommissie gebruikt bij het opstellen van de concept profielschets. De voorbereidingscommissie (tevens de beoogde vertrouwenscommissie die namens de gemeenteraad belast is met de selectieprocedure) bestaat uit de 4 fractievoorzitters van de politieke partijen: Tonny Busscher (CDA), Ursula Bekhuis (Gemeentebelangen/VVD), Leon Oosterik (Dorpen Centraal) en Henk Wessels (PvdA). Wethouder Roy de Witte zal als adviseur van de commissie betrokken zijn bij de procedure. De profielschets wordt tijdens de openbare raadsvergadering op 13 juni door de gemeenteraad vastgesteld. Hierbij is ook de Commissaris van de Koning, Ank Bijleveld aanwezig. Zij neemt de profielschets in ontvangst

Op 13 juni wordt tevens de vertrouwenscommissie door de gemeenteraad officieel ingesteld, met de daarbij horende verordening waarin de werkwijze van de commissie wordt vastgelegd.

Vacature

De Commissaris van de Koning stelt de vacature open. Dit gebeurt rond 15 juni. Iedereen kan solliciteren. De brieven gaan naar de commissaris van de Koning, die de kandidaten selecteert die in haar ogen benoembaar zijn. Zij informeert de Vertrouwenscommissie over haar bevindingen, maar de vertrouwenscommissie beslist uiteindelijk welke kandidaten verder de procedure in gaan.

Vervolgens voert de vertrouwenscommissie gesprekken met de kandidaten. Op basis van de gesprekken formuleert deze een concept-aanbeveling aan de raad. De aanbeveling wordt naar verwachting eind oktober voorgelegd aan de gemeenteraad en vastgesteld in een besloten raadsvergadering. Aansluitend wordt in een openbare raadsvergadering bekend gemaakt welke kandidaat wordt aanbevolen voor benoeming. Hierna wordt deze aanbeveling toegestuurd aan de Minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. Het ministerie heeft vervolgens nog ongeveer 6 weken nodig om de benoeming af te ronden.

Doe en denk ook mee!

Omdat het proces dus maanden in beslag neemt, begint de gemeenteraad in april met het nadenken over het profiel. Ook meedenken? Dat kan. De enquête kan tussen 18 april en 6 mei worden ingevuld op de website www.tubbergen.nl onder het kopje Organisatie en Bestuur.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen