Toestemming voor samenvoegen organisaties Tubbergen en Dinkelland

De gemeenteraden van Tubbergen en Dinkelland hebben aan de colleges van burgemeester en wethouder van beide gemeenten toestemming verleend om een gemeenschappelijke regeling (GR) in te stellen. Via een GR kan 1 ambtelijke organisatie vanaf 1 januari 2013 werken voor zowel de gemeente Tubbergen èn de gemeente Dinkelland. Beide gemeente blijven dus zelfstandig bestaan.

De gemeenteraden van Tubbergen en Dinkelland hebben aan de colleges van burgemeester en wethouder van beide gemeenten toestemming verleend om een gemeenschappelijke regeling (GR) in te stellen. Via een GR kan 1 ambtelijke organisatie vanaf 1 januari 2013 werken voor zowel de gemeente Tubbergen èn de gemeente Dinkelland. Beide gemeente blijven dus zelfstandig bestaan.

 

Vanuit de rijksoverheid komen steeds meer taken op gemeenten af. Door samen te werken kunnen de gemeenten Dinkelland en Tubbergen betere kwaliteit leveren, zijn ze minder kwetsbaar en kunnen ze veel kosten besparen. Door samen te werken kunnen beide gemeenten hun dienstverlening verder verbeteren en op termijn naar verwachting ten minste structureel €2,3 miljoen per jaar besparen.

 

De gemeenteraden en de colleges van B&W blijven ook zelfstandig verantwoordelijk voor hun besluiten. Beide gemeenteraden benadrukken dat indien in de toekomst mocht blijken dat gemeentelijke fusie een logische stap zou zijn, daarvoor in ieder geval eerst het maatschappelijk draagvlak onder hun inwoners wordt onderzocht.

 

Bestuur GR

De gemeenschappelijke regeling heeft een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). De colleges van burgemeester en wethouders vormen samen het bestuur.

 

Het bestuur heeft evenveel zeggenschap. Dat geldt zowel voor het algemeen bestuur als het dagelijks bestuur. Dit betekent dat het voor besluitvorming niet uitmaakt of één van de gemeenten meer vertegenwoordigers heeft, dan de andere gemeente: de stemverhouding blijft gelijk.

 

Ieder jaar wisselt het voorzitterschap. Het 1e jaar is de burgemeester van Tubbergen voorzitter.

 

Bedrijfsvoering

De gemeenten Tubbergen en Dinkelland delen de kosten voor de bedrijfsvoering. Hieronder vallen bijvoorbeeld kosten van het personeel en de zaken die de gemeenten nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren (zoals huisvesting en ICT).

 

Bij de verdeling van de kosten van de GR is aansluiting gezocht bij de maatstaven die bij de gemeentefondsuitkering voor de gemeenten worden gehanteerd. De verdeling van kosten zal over 2 jaar geëvalueerd worden.

 

Dienstverlening

Inwoners kunnen gewoon terecht bij hun eigen gemeentehuis. Ook de bestaande contactkanalen van de gemeenten blijven gewoon bestaan. Nu en in de toekomst.

 

De dienstverlening aan inwoners en ondernemers zal verder verbeteren. Zo zullen bijvoorbeeld meer producten volledig digitaal worden afgehandeld en vergunningsaanvragen, brieven en klachten sneller worden behandeld. Ook is de wachttijd aan balies en aan de telefoon straks korter.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen