Eerste openbare oplaadpunt voor elektrische auto’s in Harbrinkhoek

Foto:

De stichting e-laad biedt de gemeente, tegen een geringe onkostenvergoeding, een openbaar oplaadpunt voor elektrische auto’s aan. De eerste paal in de gemeente Tubbergen, waarmee dit mogelijk is, wordt geplaatst in Harbrinkhoek aan de Jannes Brouwerstraat. Voor deze locatie is gekozen, omdat een bewoner van die straat zich als belangstellende heeft gemeld en reeds in het bezit is van een elektrische auto.

De stichting e-laad biedt de gemeente, tegen een geringe onkostenvergoeding, een openbaar oplaadpunt voor elektrische auto’s aan. De eerste paal in de gemeente Tubbergen, waarmee dit mogelijk is, wordt geplaatst in Harbrinkhoek aan de Jannes Brouwerstraat. Voor deze locatie is gekozen, omdat een bewoner van die straat zich als belangstellende heeft gemeld en reeds in het bezit is van een elektrische auto.

 

Om voor de plaatsing van de laadpaal in aanmerking te kunnen komen dient de gemeente een overeenkomst ‘publieke laadpalen voor elektrisch vervoer’ te tekenen. Daarna zal door de stichting e-laad het vergunningentraject worden gestart.

 

Uiterlijk 1 juli wordt de paal geplaatst. Het aantal publieke oplaadpunten van stichting e-laad is het afgelopen jaar gegroeid van 1.143 (1 jan 2012) tot 2.314 (31 dec 2012).

 

“Streven is er op gericht om op termijn meer laadpalen te (laten) plaatsen. De locatie aan de Jannes Brouwerstraat is min of meer toevallig gekozen, omdat er al een gebruiker van een elektrische auto aan die straat woonachtig is en heeft aangegeven daar gebruik van te willen maken”, legt wethouder Tom Vleerbos uit.

 

Discussie

Stichting e-laad is ontstaan uit een samenwerking tussen de verschillende netwerkbeheerders om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. In dat kader is aan de gemeenten de mogelijkheid geboden om kosteloos 2 laadpalen binnen de gemeente te laten plaatsen. Deze mogelijkheid was ook opgesteld voor particulieren. Gemeentelijk beleid is er nu nog niet in Tubbergen.

 

Naar aanleiding van het verzoek van de stichting heeft er binnen de gemeente wel een discussie plaatsgevonden waar deze palen (eventueel) geplaatst zouden moeten worden. Ook was het de vraag of er dan in alle kernen palen beschikbaar gesteld zouden moeten worden. Gemeenten konden tot 24 augustus 2012 reageren. Omdat de discussie over het al dan niet plaatsen van laadpalen binnen de gemeente niet was afgerond voor de gestelde deadline, kwam de mogelijkheid voor de gemeente te vervallen.

 

 

Een inwoner van Harbrinkhoek, woonachtig aan de Johannes Brouwerstraat, heeft zich echter wel op tijd gemeld. Dat is ook de reden van het college van B&W om medewerking te verlenen aan het verzoek voor het plaatsen van de paal aan de Johannes Brouwerstraat in Harbrinkhoek.

 

Wellicht dat in de nabije toekomst de discussie rond het plaatsen van laadpalen weer actueel wordt. Daarbij is de verwachting dat deelnemende gemeenten en particulieren zelf zullen moeten investeren. Er is dus geen sprake van precedentwerking. Omdat stichting e-laad dit aanbod slechts voor een beperkte periode doet, zijn er door de stichting voorwaarden opgesteld. Deze voorwaarden zijn hard. Wanneer niet aan de onderstaande voorwaarden wordt voldaan zal de stichting de aanvragen helaas niet kunnen realiseren.

 

Juridisch
E-laad blijft te allen tijde eigenaar blijft van de laadpaal, ook al staat deze op gemeentegrond. Daarnaast wordt de gemeente gevrijwaard van alle mogelijk door derden geleden schade. E-laad is verzekerd tegen aansprakelijkheden en risico’s die verband houden met de overeenkomst.

 

Financieel
De kosten voor het plaatsen van de laadpaal komen hoofdzakelijk voor rekening van stichting e-laad. De gemeente dient alleen zorg te dragen voor de aanleg van 2 rijen tegels rondom de paal en een beschermingsbeugel om beschadigingen aan de paal te voorkomen. Deze kosten worden maximaal op €1.000 geschat en kunnen worden meegenomen in aanleg, beheer en onderhoud van straatmeubilair.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen