‘Als ze morgen iemand ophangen, stroomt het dorp vol met mensen’

Foto:

Reclamebelasting voor een collectief ondernemersfonds, ongeveer zoals al in Denekamp en Ootmarsum is opgezet. Dit zou er in Tubbergen ook van moeten komen. Dat vinden althans de centrumondernemers in het dorp, verenigt in een werkgroep vanuit de OVT (Ondernemersvereniging Tubbergen) en stichting BCT (Belangenbehartiging Centrumondernemers Tubbergen). Zij vragen daarom de gemeente om een subsidie van €10.000 voor het oprichten van een eigen ondernemersfonds.Horst in ’t Veld (OVT), één van de Tubbergse ondernemers die in een projectgroep de plannen heeft voorbereid, legt graag uit waarom een dergelijk initiatief nodig is. “In de afgelopen jaren is er een groei geweest in het aantal georganiseerde evenementen. Naast de traditionele, bekende evenementen als Glasrijk, de Tubbergse Paardendagen, de Verlichte Carnavalsoptocht zijn er ook nieuwe initiatieven ontstaan zoals op cultureel gebied (bv Kaft, Kunst kijken bij een ander). Om nu te voorkomen dat de concurrentiepositie van Tubbergen verzwakt, is het belangrijk om te werken aan de verdere profilering en positionering van het ‘merk’ Tubbergen en hierin gezamenlijk op te trekken.”

“We willen dat ondernemers zichtbaar trots zijn op Tubbergen. Dit doen zij door het dorp te profileren als een aantrekkelijke winkelkern waar het hele jaar door veel te beleven is. Door gerichte samenwerking, organisatie en promotie ervaart de bezoeker dat het de moeite waard is om Tubbergen frequenter en langer te bezoeken, waardoor er meer besteed wordt”, geeft Johan Kemperink aan. “Er moet tenminste 2 keer per maand iets te doen zijn in het dorp. Of het nou vanuit kunst, boerenambacht of sport is dat mensen trekken – het maakt niet uit, als er maar wat gebeurt. Want als je niks organiseert, weet je ook zeker dat er niks gebeurt. Het klinkt misschien gek, maar de meest simpele dingen werken vaak het beste. Vroeger is hier het WK Wipwappen geweest, hebben mensen urenlang met een emmer zand in de handen gestaan en ging men bijna een dag in een middeleeuwse schandpaal staan. Zo van ‘zet u nu te schande, ter vermaak van een ander’. Wie het maar het langst kon volhouden dus. De dokter moest er soms bij komen om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Men ging niet op vakantie, omdat ze de Tubbergse feestweek niet wilden missen. Heel het dorp liep uit, plus mensen van daarbuiten, om de Nacht van Tubbergen te beleven.”

“Het maakt dus niet uit waar het vandaan komt. Echt elk initiatief is welkom”, vult In ’t Veld aan. Maar een winkelgebied, toeristisch gebied of bedrijventerrein waar álle ondernemers meebetalen aan gezamenlijke activiteiten is op veel plekken nog een utopie, zo ook in Tubbergen. “Slechts een deel van de ondernemers is op dit moment lid van een ondernemersvereniging. De rest, de zogenaamde ‘freeriders’, profiteert gratis mee”, vertelt Marielle Beld (BCT). Het nog op te richten ondernemersfonds is daarmee een instrument waarmee alle ondernemers gezamenlijk investeren in hun omgeving. “Vóór en dóór ondernemers.”

Ondernemersfonds
Naar verwachting wordt het vanaf 1 januari 2015 weer mogelijk om een lokale BIZ op te zetten, maar op dit moment kan dat niet. De projectgroep wil daarom een ondernemersfonds oprichten dat mede gefinancierd wordt vanuit de opbrengst van reclamebelasting, waarmee collectieve activiteiten, projecten en evenementen opgezet kunnen worden. Dit geldt voor een nog nader vast te stellen gebied in het centrum van Tubbergen. Beld: “Bij de heffing van reclamebelasting is draagvlak geen wettelijke vereiste. Echter, wij en de gemeente vinden draagvlak voor een dergelijke heffing van groot belang. Daarom moet tenminste een meerderheid van de stemgerechtigden hun stem uitbrengen en moet wederom tenminste een meerderheid instemmen met dit plan.”

In ’t Veld: “Tubbergen moet één van de aantrekkelijkste (winkel)dorpen van (Noordoost) Twente worden, met een leefbare en vitale dorpskern waar het winkelend publiek én de centrumondernemers trots op zijn.” Door een gezamenlijk ondernemersfonds worden investeringen verdeeld over alle ondernemers in dat gebied. Denk aan bewegwijzering, groenvoorziening, graffitiverwijdering, extra surveillance, camerabewaking, (sfeer)verlichting of schoonmaak. Ook promotie en evenementen kunnen onder de activiteiten vallen. Als het maar ter verbetering van het ondernemersklimaat is. Voorwaarde is dan wel dat de meerderheid van de ondernemers achter het plan staat.

Stappenplan
De aanvraag voor een opstartsubsidie is reeds ingediend bij de gemeente en een gesprek met een kwartiermaker, die het ondernemersfonds gaat initiëren, staat voor vandaag gepland. Als alles goed verloopt, wordt in januari/februari 2014 Stichting Ondernemersfonds Tubbergen opgericht. Vervolgens wordt een beleidsplan gemaakt en een convenant tussen de gemeente en de stichting gesloten. Ook zal op enig moment het draagvlak worden gemeten. De projectgroep hoopt dat het fonds volgend jaar, vanaf 1 juli 2014, volledig actief is. Een andere mogelijkheid is 1 januari 2015.

Experimenten
Het ministerie van Economische Zaken heeft tussen 2009 en 2012 geëxperimenteerd met het stimuleren van het ondernemingsklimaat op bedrijventerreinen en in winkelgebieden. Hieruit blijkt dat ondernemers het gezamenlijk financieren van activiteiten als belangrijkste reden voor het opzetten van een BIZ zien. “Vrijwilligheid alleen is vaak onvoldoende om deze gezamenlijke activiteiten van de grond te krijgen, omdat initiatiefnemers meer tijd kwijt zijn met het overtuigen van ondernemers en bij elkaar brengen van financiering dan met de activiteiten zelf”, zo concludeert het ministerie. Het aantal experimenten overtreft sterk de verwachtingen; er zijn 112 BIZ-en opgericht, waarbij eerst werd uitgegaan van 30 stuks.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen