Syntus Twente minimaliseert aantal haltes op buslijn 14, 64 en 66

Foto: Twents

Vanaf komende maandag worden de buslijnen van Connexxion overgenomen door Syntus, de nieuwe aanbieder van busvervoer in Twente. De bekende rode bussen met daarop de naam Twents blijven. Maar uit de nieuwe dienstregeling blijkt wel dat er flink wat haltes verdwijnen op de bekende lijnen 14 (wordt 59), 64 en 66. De jongerenafdeling van Gemeentebelangen/VVD is bezorgd en vraagt het openbaar vervoersbedrijf om opheldering.Vanaf 8 december 2013 verzorgt Syntus Twente het openbaar vervoer in heel Twente onder de naam Twents. Zichtbaar verandert er dus weinig, aangezien die naam de huidige felrode bussen ook al siert. Maar de nieuwe vervoerder belooft de dienstverlening aan reizigers wel flink op te schroeven. Een aantal verbeteringen: comfortabelere stoelen, stopcontacten om telefoon of laptop op te laden, armleuningen, een betere rolstoelplek op een andere positie in de bus, een elektrische uitschuifplank zodat rolstoelen eenvoudiger in de bus kunnen en nog meer. “Bij Syntus bieden we in onze bussen en treinen extra ruimte voor reizigers met een kinderwagen of veel bagage. Er zijn speciale plaatsen voorin voor mensen met krukken of een rollator en speciaal voor rolstoelers is er een elektrische uitschuifplank bij de achterste deuren,” aldus Richard Bruns, operationeel directeur van Syntus. “Kortom, we zijn klaar om een nieuwe groep reizigers te verwelkomen in onze bussen en treinen.”

Maar bijvoorbeeld in Geesteren blijft nog maar 1 bushalte over, zo blijkt uit de nieuwe dienstregeling van Twents voor lijn 64 van Twents. Tot nu toe waren er nog 8. Voor Tubbergen gaat het aantal op- en uitstappunten van 7 naar 3 en in Vasse verdwijnen 5 van de 6 bushaltes. Albergen behoudt ook nog maar 1 halte (van de huidige 10) op buslijn 66. Fleringen verliest 3 van de 4 haltes op lijn 14. Deze laatste wordt daarnaast hernoemd naar lijn 59.

Aanstaande
maandag zullen promotieteams van Syntus aanwezig zijn op de grotere busstations,
waaronder in Almelo, om persoonlijk informatie te geven en eventuele vragen
te beantwoorden. Frank Broekhuis, raadslid namens GB/VVD, vindt de communicatie van Syntus Twente over
‘wat, hoe en wanneer’ tot nu toe zeker niet voldoende. “Wij hebben de nieuwe
dienstverlening bekeken en kijken vervolgens ook kritisch naar de eerste
dagen. Daarnaast zijn we in contact met Syntus over een aantal
onderwerpen waarop de folder geen antwoord geeft.” Daarbij gaat het o.a.
om piekmomenten waarop de bussen overvol zijn, licht Broekhuis toe.

syntus-twente

Bezuinigingen in het OV
Syntus, onderdeel van een Frans moederbedrijf, heeft de laatste aanbesteding van het vervoer in de regio Twente gewonnen. “Regio Twente is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in dit deel van het land. Zij maakt een globaal plan waarin staat aan welke eisen het openbaar vervoer de komende 10 jaar moet voldoen. Met dat bestek gaan de vervoersbedrijven aan de slag. Je maakt een offerte waarin natuurlijk voldaan wordt aan de gestelde eisen. Maar je probeert ook innovatief te zijn, extra dingen te dien die de concurrent niet doet, te zorgen dat het beter wordt voor de reizigers. En dan toch op een goede prijs uitkomen. Het is niet zo dat de laagste bieder altijd de concessie krijgt; het gaat echt om een prijs-kwaliteitverhouding en niet alleen maar om een prijs. Onze concurrenten waren onder andere Connexxion en Arriva en wij hadden blijkbaar het beste bod”, aldus Bruns.

Volgens de nieuwe vervoerder brengt de wisseling van de wacht ook met zich mee dat er een aantal diensten geschrapt gaat worden, of dat op bepaalde plekken minder frequent gereden wordt. Volgens Bruns is dat vanwege prijsstijgingen helaas onontkoombaar. “In 2004 kon voor hetzelfde bedrag meer worden ingekocht dan in 2012. Dat is thuis ook zo. We hebben echt goed gekeken. Soms moet je een lijn waarvan maar heel weinig mensen gebruikmaken laten vervallen, om de service op een andere, veelgebruikte lijn te kunnen verbeteren. Natuurlijk is het pijnlijk als jij net die ene passagier bent die wèl elke dag op die bus stapt. Maar we moeten ons budget nou eenmaal zo efficiënt mogelijk inzetten.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen