De eerste dag van het nieuwe jaar 2015 is niet alleen op de kalender een feestdag. Voor Loohuis Communicatie & Beveiliging is de oprichting van het bedrijf deze dag namelijk precies 25 jaar geleden. Directeur en grondlegger, Henry Loohuis (52), heeft het dynamische bedrijf mee ontwikkeld naar de tijd van nu. "Met name de komst van internet en breedbandverbindingen hebben de wereld in een versnelling gebracht en zijn daarom grote pijlers waarop de huidige ontwikkelingen zijn gestoeld", zegt de jubilaris. "Nog altijd zijn er legio wensen, mogelijkheden en toekomstvisies die we als bedrijf najagen."
Een vakantiebaantje bij het bedrijf van vader Bernard, Loohuis Installatietechnieken, vervulde de toekomstige ondernemer met plezier. Tijdens een directievergadering kwam de vraag naar voren voor uitbreiding van de markt op gebied van beveiliging en communicatie. "Daar heb ik op geanticipeerd", memoreert Henry Loohuis over het ontstaan van de firma. Dat was in 1990 toen ik twee jaar bij mijn vader werkte." De plannen lagen een aantal jaren daarvoor echter iets anders. In 1985 kreeg Loohuis een oproep voor militaire dienst maar raakte dusdanig geblesseerd dat hij werd afgekeurd. “Achteraf bezien vormde dit de grondslag voor Loohuis communicatie & beveiliging waar inmiddels 45 enthousiaste mensen werkzaam zijn."
In de tijd dat Loohuis bij zijn vader begon te werken, was hij wel technisch, maar vooral geïnteresseerd in nieuwe technieken en nieuwe snufjes. “Daarom ben ik in 1990 voor mezelf begonnen, een paar honderd meter bij het familiebedrijf vandaan," legt de eigenaar uit. “Dat was in de tijd dat PTT (Post, Telegrafie en Telefonie) werd geprivatiseerd. Rond diezelfde tijd kwamen verzekeraars met strengere eisen rondom beveiliging. De criminaliteit nam fors toe waardoor alleen panden waar een gecertificeerd installateur de beveiliging had geregeld, nog in behandeling werden genomen." Ook op gebied van communicatie stond er een ontwikkeling aan te komen die een enorme impact zou gaan hebben op het mondiaal functioneren van de mens: internet. "Een mens kan niet meer zonder internet. Het heeft de wereld letterlijk in versnelling gebracht."
Het 'zilveren' bedrijf ontwikkelt zich door de jaren heen continu. Volgens Loohuis kan dit mede dankzij het vertrouwen van de grote klantenkring, betrouwbare leveranciers en toegewijde medewerkers. "In 25 jaar is er heel veel veranderd. De basis van ons bedrijf is: mee veranderen, telkens blijven ontwikkelen. Kijken met welke technische ontwikkelingen we nu weer te maken krijgen en welke marktkansen daarin liggen", verwoordt Loohuis de bedrijfsvisie. “Met deze instelling is Loohuis geworden tot wat het nu is. Niet afwachten, maar vooruit kijken. Dat is wat we continu doen." In 2005 kwam het Voice Over Internet Protocol op de markt. Alle diensten die er zijn in de sector, kunnen zo geproduceerd worden dat ze communiceren over het 'Internet Protocol'.
De heersende noviteit binnen het Fleringse bedrijf aan de Oldenzaalseweg 99 is het koppelen van vast en mobiel en de uitdaging is het andersom denken in spraak en data. “In praktijk betekent dit dat klanten die nu een abonnement kopen voor spraak en daarbij data krijgen, in de toekomst een 5G abonnement aangaan op basis van data waaraan spraak wordt toegevoegd. Daarnaast zijn wij enorm blij met de ontwikkeling van glasvezel; hoe meer bandbreedte, hoe meer wij kunnen verzinnen. Dat vormt een grote uitdaging."
Als Loohuis nu vooruit kijkt ligt er nog een hele markt open. "Breedbandige verbindingen welke ons steeds meer diensten gaan bieden en waar integratie van systemen steeds meer verrassende faciliteiten geven die eenvoudig en intuïtief te bedienen zijn met smartphone of tablet", kleuren de communicatietoekomst op voorname wijze. We zijn van mening dat we voor deze diensten de sterkste marktpartners hebben om dit te realiseren. Zoals bijvoorbeeld een 'Mitel' voor communicatie, met afstand de marktleider qua grootte, maar ook qua oplossingen. In de hosted-vorm, gevirtualiseerd op VMWare of Hyper-V gewoon op het bedrijf van de klant, kunnen ze gewoon elke hedendaagse marktvraag eenvoudig aan.
Tevens zijn de beveiligingspartners TKH, Salto, UTC en Milestone vooruitstrevende bedrijven waardoor wij geweldige integrale oplossingen kunnen maken die vooruitstrevend in de markt zijn.
Maar ook in de zorg, met de inrichting van de Twentse Zorgacademie laten we zien dat we domotica, camera's, toegangscontrolelezers, detectoren, zorg(-communicatie) integraal met elkaar laten communiceren om oplossingen op maat te kunnen bieden. Voor de toekomst zie ik veel mogelijkheden; alles verbinden, 'The internet of things' is waar men over spreekt. We verzamelen daardoor veel data, big data en om daar dan weer de goede dingen mee doen en aansturen, daar ligt de uitdaging.
Ook na het zilveren jubileum ligt de toekomststrategie voor Loohuis communicatie & beveiliging al grotendeels klaar. "De economische crisis is aan geen enkele zakelijke deur voorbij gegaan. Ook wij hebben mindere tijden gekend", geeft de directeur aan. "Toch ben ik ervan overtuigd dat het dieptepunt is geweest en dat zowel de economie als het werk weer toe zal nemen in 2015. Daar vertrouwen we op en daarom blijven wij op een gezonde, behapbare wijze verder gaan met Loohuis communicatie & beveiliging. Ons doel is geen revolutie maar evolutie. De techniek is er wel klaar voor, nu de mensen nog."