Cogas: Glasvezel meestal niet duurder

Foto: Cogas

De nood komt nog niet aan de man, maar de organisatie achter glasvezel in het buitengebied schakelt inmiddels wel een versnelling hoger.

Met nog een schamele 3 weken te gaan, staat de teller nu nog maar op 19% van de bewoners die aangeven een abonnement op lichtsnelheid te willen. Er zijn daarom nog zo’n 850 aanmeldingen tekort voor de benodigde 50% dat initiatiefnemer Cogas als minimumaantal eist.

Vraag en antwoord

Om enigerlei onduidelijkheden weg te nemen, gaat woordvoerder Marieke Seinen namens Glasvezel buitenaf in op een aantal vragen die kennelijk nog altijd een rol spelen bij mensen om al dan niet voor de nieuwe techniek te kiezen:

  • Wie bepaalt er of er glasvezel wordt aangelegd? Dat bepalen bewoners uiteindelijk zelf. Als er op 19 oktober geen 50% aan animo is, gaat het hele verhaal niet door. Nu niet, en zeer waarschijnlijk helemaal nooit.
  • Komt er hoe dan ook glasvezel in het buitengebied van Tubbergen? Nee, alleen als het minimum van 50% gehaald wordt. Daaronder is het voor ons gewoon niet rendabel genoeg en zullen we het daarom absoluut niet aanleggen.
  • Als het niet wordt aangelegd, zitten mensen die wel al voor een abonnement met glasvezel gekozen hebben dan vervolgens hieraan vast? Nee, natuurlijk niet. Als er geen glasvezel mogelijk is, is er ook geen abonnement nodig. Wie nu aangeeft geïnteresseerd te zijn, zit niet straks opgescheept met – in dat geval – onnodige kosten.
  • Sommige mensen geven aan dat glasvezel een stuk duurder is dan hun huidige abonnement. Klopt dat? In veruit de meeste gevallen is het net zo duur als nu het geval is. Tel alles maar eens op, dus ook de kosten voor televisie en de huistelefoon erbij. Het beste kunnen ze trouwens even om tafel gaan met een service provider of tussenpersoon. Die kan het hun goed uitleggen, beter nog dan wij.

Wie zelf nog vragen heeft, kan het beste even de klantenservice van Cogas bellen via tel. 0546-836666 of zich in contact stellen met één van de tussenpersonen (zoals EP:Eppink, Loohuis Communicatie, Lucas IT). Seinen: “Die kennen het gebied en de situatie bij de mensen gewoon het beste. In principe is het enige wat wij doen ‘zorgen dat het er komt, die kabel in de grond’. Maar daar zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden, zoals die 50%. Wil iemand weten hoe het in zijn of haar geval zit, moeten ze toch echt zelf ergens aan de bel trekken om hun vragen beantwoord te krijgen.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen