Scholieren richten Almelo klimaatbestendiger in

Canisius Almelo heeft samen met waterschap Vechtstromen een lesmodule ontwikkeld over het veranderende klimaat en ruimtelijke adaptatie.

Afgelopen week gingen scholieren 2 dagen full-time aan de slag. In de eindopdracht bogen zij zich over het herinrichten van de stad Almelo, waarbij ze o.a. rekening moesten houden met ruimte voor water. De module is goedgekeurd door de KNAG (Koninklijk Nederlands Aardrijkskunde Genootschap) en is onderdeel van de Geo Future School, een nieuwe stroom in het voortgezet onderwijs.

Begin deze maand gingen 10 havo- en vwo-leerlingen van Canisius bij waterschap Vechtstromen aan de slag. Ze verdiepten zich in verschillende belangengroepen die met klimaatverandering en stedelijke ontwikkeling in aanraking komen: gemeente, inwoners, ondernemers, natuurorganisaties en het waterschap zelf. Tijdens de eindopdracht gingen de leerlingen met elkaar in debat over de inrichting van de stad Almelo en hoe er ruimte kan worden gemaakt voor water, groen, economie, toerisme en leefbaarheid. “Je leert de examenstof op een leuke manier”, zegt Joran met een lach.

Mitchell stond tijdens het debat in de schoenen van de gemeente: “Het was toch best moeilijk om discussies met elkaar aan te gaan.” Sem: “Je hebt nu pas door hoeveel water er in een stad is en wat dit voor de stad betekent.” Linn had een positieve ervaring op de GIS-afdeling waar ze op de computer bijvoorbeeld groene daken, waterwegen, fonteinen en nieuwe panden kon tekenen in de stad: “Het leek me eerst heel saai en moeilijk, maar toen ik bezig was en het snapte, vond ik het ineens heel leuk om na te denken over onderdelen en waar ze moeten komen. Het laat je ook wel nadenken over wat je later zou willen doen.”

“Eén van de grote vraagstukken binnen Geo Future is klimaatverandering. We willen de leerlingen bewust maken dat klimaatverandering ons ook in hoger gelegen gebieden raakt”, vertelt docent Frank Voshaar. Smeltende ijskappen is natuurlijk niet iets waar je dagelijks mee wordt geconfronteerd, droogte en wateroverlast passen daarentegen beter bij de belevingswereld van de leerlingen. Omdat zij zelf mochten ontwerpen hoe de stad Almelo klimaatbestendiger kon worden ingericht, blijft volgens Voshaar de stof beter hangen. “Samenwerking is mooi omdat we samen een onderwerp hebben gekozen; het waterschap heeft een goede eindopdracht geformuleerd en hierdoor konden wij een goede lesmodule schrijven.”

Geo Future School

De Geo Future School module is ontwikkeld door 2 aardrijkskundedocenten van het Canisius. Inmiddels zijn er 24 scholen in Nederland die de naam Geo Future School mogen dragen, waarvan Canisius er dus eentje is.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen