‘Gedwongen terug naar kiloknallers als consument de knip niet trekt’

Paul Hannink met zijn dochters in een kippenstal
Paul Hannink met zijn dochters in een kippenstal
Foto: Redactie

De pluimveehouder Paul Hannink uit Manderveen is trots op zijn bedrijf. Toch maakt hij zich grote zorgen over de toekomst, vooral wat het nauwelijks gewijzigde consumentengedrag en de totaal overheersende macht van supermarkten aangaat.

Hannink laat sinds een jaar ‘conceptkippen’ opgroeien, om en nabij 54.000 stuks verdeeld over 5 stallen. Daar zijn zo’n 20 verschillende soorten van in Nederland. Het gaat bij hen om zogeheten Beter Leven één ster kippen, iets dat de Dierenbescherming heeft bedacht. Albert Heijn, Aldi, Jumbo en vele anderen hebben eigen concepten met bijbehorende voorwaarden. “De kuikens, want dat zijn het hier nog, hebben o.m. veel meer ruimte. Daarnaast zijn er speel- en afleidingsmogelijkheden in de stal aanwezig, is er onbeperkt eten en krijgen ze een dag- en nachtritme. Alles om een zo natuurlijk mogelijke omgeving voor ze te creëren”, omschrijft de Manderveense kippenboer. “Kijk, wij werken alleen vraaggestuurd. Wil de afnemer dit dan doen we dat. Moet het nog weer anders, kan dat vanzelfsprekend ook. Maar het komt wel tegen een bepaalde prijs, met een absoluut minimum eraan gekoppeld.”

Wil een pluimveehouderij dergelijke vleeskuikens gaan in huis halen, is er een streng keurmerk met bijbehorend strakke criteria. Zo zijn bepaalde andere bedrijfsactiviteiten niet toegestaan, moeten de dieren verdoofd geslacht worden, dient de stal uitgerust te zijn met verschillende noodvoorzieningen (o.m. een noodstroomaggregaat), mogen de dieren niet te snel groeien en is de samenstelling van het voer tot in de puntjes geregeld.

Bij de prijs wat afnemers willen betalen, zit ‘m de crux. Als producent verkeert de Mandervener middenin het economische krachtenveld tussen supermarktketens en consumenten. Die hebben weinig extra voor een kilo kippenvlees over, maar eisen ondertussen wel steeds meer. “De retail zet ons onder zware druk om de prijzen te verlagen”, aldus Hannink. “Dat trekt een grote wissel op ons voortbestaan en maakt alles onzeker. Daarom vraag ik me hardop af of we nog wel hetzelfde diervriendelijke niveau zullen handhaven als nu, want dat kost simpelweg meer. We kunnen immers minder dieren houden en door de strenge criteria kan er een heel stuk minder efficiënt worden geproduceerd. Bijzonder is ook dat deze manier veel minder duurzaam is, aangezien we nu meer CO2 uitstoten dan een reguliere pluimveehouderij doet. Het is dus nog maar de vraag wat uiteindelijk beter voor het milieu is, terwijl dat wel iets is wat consumenten erg belangrijk vinden. Behoorlijk dubbel, inderdaad. Maar als al aangegeven: u vraagt, wij draaien.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen