Eigenaresse supermarkt in tranen: ‘Waarom zoveel onbegrip voor maatregelen tegen het coronavirus?’

Foto: PLUS Supermarkt Pleijhuis

Niké Pleijhuis, eigenaar van de PLUS-supermarkt in Tubbergen, is zich rotgeschrokken door de reacties van sommige klanten op nieuwe maatregelen in haar winkel om een verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Winkelend publiek wordt gevraagd zoveel mogelijk alleen te komen, minimaal anderhalf meter afstand te houden van elkaar én het personeel, de hygiëneregels als voorgeschreven door het RIVM te hanteren en niet meer contant af te rekenen.

“En wat gebeurt er? Vandaag was het ook opeens een hele andere wereld waarin ik moest werken. De dag dat ik onze klanten moet vertellen dat ze verplicht een winkelwagen moeten gebruiken, met maar één persoon de winkel in mogen, kinderen niet meer welkom zijn”, schrijft ze op de Facebook-pagina van haar bedrijf. “En dan stuit je opeens op onbegrip! Boosheid! Egoïsme! Ik denk dan: heeft u gisteravond het nieuws niet gezien? Nee? Dan leg ik het u even uit. Maar zelfs dan nog… boosheid!”

Tranen

Pleijhuis beschrijft verder hoe medewerkers bijna huilden van frustratie en onbegrip, omdat ze (zeer) onfatsoenlijk werden bejegend. “Ikzelf heb ook mijn tranen moet wegslikken om diezelfde redenen… en toen ik net thuis kwam heb ik ze maar even laten komen. Het moet er toch een keer uit.”

Ze vervolgt: “Boze klanten die geen winkelwagen wensen te gebruiken, maar dit toch echt moeten van de overheid. En dan zeggen: Schijt aan de overheid. Egoïstische mensen, die geen afstand houden van onze buurvrouw van hierboven. Het arme menske, zo dapper dat ze zelf komt… wil een ander namelijk niet tot last zijn.”

Geduld

De winkelier zegt vooral op begrip te hopen, van eenieder voor de ander. “Wij kunnen niet meer als wat we nu doen… we zitten aan (en eigenlijk al ver over) onze max. Wij kunnen niet iedereen in de hele gemeente Tubbergen helpen, hoe graag wij dat ook zouden willen. Wij moeten keuzes maken, lastige keuzes. Voorrang voor ouderen en zieken waar dat mogelijk is.”

“Adem in, adem uit”, besluit ze. “Ik hoop oprecht dat de dag van morgen er beter uitziet. Voor mezelf, maar vooral voor mijn fantastische medewerkers.”

Dossier: Corona
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen