Drinklokalen in en rond Langeveen schenken sinds afgelopen weekend een gloednieuw, lokaal bedacht biertje: Nen Trapper.
Er is veel in het kleine veendorp aanwezig, daar zorgen actieve bewoners wel voor, maar een plaatselijk biermerk ontbrak volgens een aantal bierliefhebbers nog in het rijtje. "Het smaakt als een milde IPA", beschrijft kenner Mark Niemeijer de nieuwe aanwinst. "Dat was ook de opdracht aan onszelf. Zo van 'prima als er een beetje pit in zit, maar het moet wel toegankelijk blijven'. Dus dames en beginnende bierdrinkers kunnen er eveneens prima hun dorst mee lessen."
Er zijn meerdere redenen dat Niemeijer en consorten (Dennis Meijer, Richard ter Braak, Patrick Oude korte, Jeroen Schothuis en Raymond Kienhuis), tezamen Biersociëteit Langeveen & Bruinehaar, een eigen dorpsbier op de markt hebben gebracht. De opbrengst uit de verkoop verdwijnt ook niet in eigen zak. "Er kunnen mooie dingen worden gerealiseerd met de opbrengst van Nen Trapper. Een bijdrage aan een speeltuin, het steunen van verenigingen, goede doelen in het dorp... het staat een ieder vrij om een initiatief aan te dragen", legt Niemeijer uit. "Nu is de winst voor de horeca, omdat ze het vanwege corona enorm lastig hebben gehad, binnenkort weer iets totaal anders. Maar altijd moet het ten goede komen aan de gemeenschap; daar doen we het voor."
Het speciaalbier is aan de tap te bestellen bij zalencentrum Spalink en visvijver De Broekbeke in Geesteren alsmede café Nobbenhuis en café-restaurant De Waaijer in Langeveen. Verder is er een beperkte oplage aan blikjes bij cafetaria De Ruif beschikbaar. "Zij kopen het tegen kostprijs in. De rest is winst", licht Niemeijer toe. "Zij blijven het schenken, zo is de afspraak. Alleen zal straks 10 procent van de verkoopprijs naar een andere bestemming gaan." Stanislaus Brewskovitch in Enschede is de brouwerij.