Gistermiddag klokslag 12.00 uur opende burgemeester Wilmien Haverkamp-Wenker de kunstexpositie in de Pancratiuskerk van Langeveen. Tegelijkertijd deden 8 bedrijven in Langeveen en Bruinehaar hun deuren open voor het publiek: de allereerste Business Tour ging van start.
De burgemeester sprak in haar openingswoord uit dat ze het initiatief en de unieke samenwerking tussen bedrijfs- en verenigingsleven fantastisch vond. In de Pancratiuskerk in Langeveen, bekend van haar unieke glas-in-loodramen, exposeerden 13 lokale kunstenaars hun creaties. Een doorlopende stroom van bezoekers genoot van de kunstwerken, van glas- tot schilderkunst en van bloemsierkunst tot sieraden.
Ook bij de 8 bedrijven die hun deuren openden, stroomde het publiek toe. Er was veel te zien en te beleven. Zo werd bij Hans Oude Hendriksman een hypermoderne zaag- en freesmachinemachine getoond die binnen een handomdraai van een stuk hout een volledige bierpull kan fabriceren. Van deze machine zijn er maar enkele in Nederland in gebruik.
Bij bouwbedrijf Plegt-Vos kwamen complete prefab dak- en gevelwanden van de machine rollen, compleet voorzien van glas en stenen. Fysiotherapie Langeveen-Manderveen gaf een demonstratie tiltechniek bij Autobedrijf Tijhuis, waar ruim 150 auto's opgesteld stonden. Aan de Heppenweg bij Oesterzwammenkwekerij Geerink & Zn. kon de teelt van oesterzwammen bekeken en natuurlijk ook geproefd worden. 95% van de teelt gaat naar de grootste kruidenier van Nederland.
Yvet Oude Hendriksman, de jongste ondernemer met nog maar 20 lentes, opende speciaal voor deze dag voor het eerst de deuren van de kapsalon die ze recentelijk overnam.
Bij Microferm Kleizen konden de bezoekers zien hoe mest van kalveren wordt omgezet in groene stroom. Dit bedrijf is in staat groene stroom te leveren aan 50% van alle huishoudens in Langeveen. Duurzaamheid was sowieso het centrale thema van de eerste Business Tour. Van de Aast Agro gaf bijvoorbeeld een toelichting op de werking van door hen geïmporteerde mineralen die de uitspoeling van stikstof naar het grondwater kan tegenhouden. En bij Schrage Aardappelen kon worden gezien hoe pootaardappelen in een duurzaam kiemproces zonder toevoegingen kunnen worden gebracht.
Op het Hazenplein konden bezoekers teruggaan in de tijd met een fotopresentatie van de laatste supermarkt in Langeveen. Ook liet Carrosseriebedrijf van Berkum hier zien hoe de elektronische bezorgauto’s van de digitale supermarkt Picnic tegenwoordig worden gemaakt.
Met ruim 1.000 bezoekers die lopend, fietsend of met de Turftrappersbus naar de verschillende locaties gingen, beschouwt carnavalsvereniging de Turftrappers de eerste Business Tour als een groot succes. Terugkijkend op de dag stelt initiatiefnemer Bertus Nijhuis: "De sociale en maatschappelijke impact die de vereniging zich ten doel stelt is meer dan gerealiseerd."