Gisteravond, op het laatste moment, kreeg iedereen het bericht dat de
Aloysiusschool in Geesteren vandaag volledig dicht blijft - vanwege code rood.
Niet via de dorpsapp bekendgemaakt. Ook vreemd.
Dat roept serieuze vragen op. Er staat hier een gloednieuw schoolgebouw. Betaald door de belastingbetaler. Met volledige klimaatbeheersing en airco. Precies gebouwd om ook bij extreme hitte onderwijs en opvang te kunnen bieden.
En toch staat het gebouw vandaag leeg. Met de airco aan. Terwijl tientallen ouders noodgedwongen verlof moeten opnemen of hun werk moesten afzeggen. Er is geen enkele vorm van opvang geboden.
- Is dit toekomstbestendig beleid of is dit beleidstekort?
- Op basis waarvan is gekozen voor volledige sluiting, en niet voor opvang in de gekoelde ruimtes? Ook bij een tropenrooster is opvang wettelijk verplicht.
- Welk hitteprotocol geldt er voor dit nieuwe gebouw? En waarom is daar niet op geacteerd?
- Wie draagt de verantwoordelijkheid voor de schade bij werkende ouders door deze keuze?
- Is de MR (medezeggenschapsraad) hiervan op de hoogte? Deze beslist samen toch met directie.
Een miljoeneninvestering, waaronder de modernste hittebestrijding, mag toch niet leiden tot een lege school en - noodgedwongen - thuiswerkende ouders...