Tubbergen staat dit weekend geheel in het teken van beachvolleybal. Tenminste, als de hitte het toelaat.
Zelf verheug ik mij het meest op het damesbeachvolleybal. Sierlijk en behendig. Maar wat is hun geheim? Daar kwam ik onlangs achter, in de Tubbergse mode- en beachkledingwinkel Jeannot.
Terwijl mijn vrouw met de zoveelste bh in het pashokje zit, sprak ik verkoopmanager Marlon Veldhuis-Wagemans. Tot mijn grote verbazing wist zij exact waarom vrouwen zo sierlijk en behendig beachvolleyballen.
“Het gaat vooral om de juiste kleding”, zei Marlon. Daarna legde ze me uit dat mannen vaak te grote boxershorts dragen, terwijl vrouwen het juist superklein houden. Bijvoorbeeld een minibroekje met anatomische voordelen. Kijk, zo leer je nog eens wat...
“En hoe zit het dan met het Schmetterlingshöschen?”, vroeg ik gekscherend. Dat woord zag ik een dag eerder in Uelsen. “Haha, meneer heeft er verstand van,” lachte Marlon. “Het Schmetterlingshöschen heet hier gewoon een vlinderbroekje en is favoriet bij de volleybaldames. Het biedt maximale bewegingsvrijheid”, aldus Marlon. Zo, nu weet u in ieder geval dat ik het niet verzin.
Maar - zoals altijd - bemoeit mijn vrouw zich er weer mee. Ze vindt dat ik niets te zoeken heb bij het beachvolleybal in Tubbergen. En al helemaal geen vier dagen. “Ie stoat ja veur lul op oene leeftied. Straks kom ie nog op de fotooo in de kraant!”, snauwt ze me toe met haar Almelose accent.
Nu snap ik haar ergens wel, want de laatste keer dat we beachvolleybal zagen, was in Almelo. Daar liepen uitsluitend meiden met een onderbroek ter grootte van een schoenveter. Even heb ik nog getwijfeld, maar zeker nu het hoogzomer is, sla ik haar goede raad in de wind. Tot en met zondag 28 juni sta ik eerste rang op het Raadhuisplein. Dan maar op de foto...
Nou, dag één zit erop. Jongejonge, wat een tegenvaller. Het complete centrum was één groot feest met bier, muziek en vrolijk volleyballende jongelui. Ik denk dat mijn vrouw toch gelijk heeft. Maar de grootste domper was wel dat de schoenveters uit Almelooo er niet waren. En een Schmetterlingshöschen heb ik evenmin gezien.
Misschien wordt het de komende dagen beter… bij 38 graden Celsius.
Kwibus