Pilot met emissieloze politievoertuigen in Noordoost-Twente

Foto: Politie

Oost-Nederland is één van de drie politie-eenheden die met de pilot 0-emissie is gestart.

Het gaat om verschillende soorten elektrische auto’s, motoren en speed pedelecs die gaan rouleren tussen de basisteams. Vanaf komende week zal het Basisteam Noordoost-Twente gebruik gaan maken van deze voertuigen.

Het doel is om te zien wat het voor de operatie en bedrijfsvoering betekent om emissieloze voertuigen te gebruiken. Hiermee bereidt de politie zich ook voor op toekomstige aanbestedingen van het wagenpark.

Pilot

De pilot 0-emissie geeft verschillende basisteams binnen de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam een jaar lang kans om de emissieloze voertuigen eens goed uit te testen. Het zijn extra voertuigen die een aanvulling zijn op de bestaande voertuigen die de teams nu al ter beschikking hebben.

Ook moeten de voertuigen volledig voldoen aan alle vereisten die nu voor politievoertuigen gelden. Het doel is om te zien wat het voor de politie betekent om emissieloze voertuigen te gebruiken.

Feedback

Om goed te kunnen testen, worden de voertuigen gedurende een jaar uitgeprobeerd. Door verschillende teams, in verschillende omgevingen en tijdens verschillende seizoenen. Want rondrijden in de stad is niet hetzelfde als op het platteland en rondrijden in de zomer is niet hetzelfde als in de winter. De politie hoopt daarom aan het einde van de pilot op veel nuttige feedback van de collega’s. “Hoe zal de bevolking in Noordoost-Twente reageren op het feit dat ze in het drukke verkeer de politie niet meer horen rijden, maar ook wat er gebeurt als je een melding krijgt en je kunt geruisloos aan komen rijden.”

Infrastructuur

Er moet ook praktisch worden getest. De laadtijd en actieradius van de elektrische voertuigen, bijvoorbeeld. “Het regelen van de infrastructuur die nodig is om te testen was nog het meeste werk in de voorbereiding. Want elk voertuig moet worden opgeladen en daar zijn laadpalen voor nodig op de parkeerplaats. Dan moet je dus ook rekening houden met de stroomcapaciteit van het bureau. Mocht nou blijken dat het opladen erg lang duurt, dan hebben we uiteindelijk een groter wagenpark nodig om inzetbaar te blijven.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen