Ambtenaren gaan bezwaarschriften burgers vooraf beoordelen

Foto:

Net als in Dinkelland gaat de manier waarop burgers bezwaar kunnen maken tegen een besluit van de gemeente ook in Tubbergen op de schop. Bezwaarschriften komen eerst in handen van gespecialiseerde ambtenaren om te bepalen of een ‘voorgesprek’ niet veel effectiever zou zijn.Bezwaarmakers doen om verschillende redenen hun beklag, al komt het veelvuldig voor dat dit niet overeenkomt met hun eigenlijke bezwaren. “Het gaat natuurlijk om vanalles, maar vaak juist om iets heel anders dan waarover men een bezwaar indiend”, aldus burgemeester Mervyn Stegers. “Dit is de reden dat we gezegd hebben ‘dat kan ook anders’. In Dinkelland is die andere aanpak al goed bevallen en daarom gaan we het ook in Tubbergen proberen te verbeteren.”

De zogeheten bezwaarschriftencommissie blijft ‘desondanks’ wel gehandhaafd. Stegers: “Zodra er een bezwaarschrift binnenkomt, kijken we er naar en gaan gespecialiseerde ambtenaren bepalen of een gesprek met de bezwaarmaker zin zou hebben. Regelmatig spelen er namelijk andere dingen dan alleen het punt waarover men bezwaar maakt. Daar hopen we met zo’n gesprek duidelijkheid over te krijgen en zo kunnen we wellicht een procedure voorkomen.”

De voordelen uiten zich niet alleen in een besparing van uren, maar ook in kwaliteit van het proces en een betere beleving bij de bezwaarmaker. De voordelen van de andere aanpak zijn:

  • Het praten met elkaar in plaats van tegen elkaar
  • Het loslaten van de formele (juridische) benadering
  • Het focus is gericht op de bezwaarmaker
  • Het besteden van aandacht aan emoties
  • Het bespreekbaar maken van de wederzijdse belangen
  • Bereidheid om te zoeken naar een alternatieve oplossing
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen