Duitse politiek geeft groen licht voor invoering tol

Foto: Redactie

Vanaf 2016 moeten Nederlandse automobilisten voor een tolvignet betalen als ze in Duitsland de weg op willen rijden. Vandaag is de Duitse Bondsraad, het equivalent van de Eerste Kamer in Nederland, akkoord gegaan met de plannen van verkeersminister Dobrindt. De volksvertegenwoordigers in de Bundestag, de Tweede Kamer, waren al eerder tevreden met de ‘Maut’.

Het is nog niet helemaal duidelijk voor welke trajecten de tol gaat gelden, maar de snelweg en meeste B-wegen zullen er niet aan ontkomen.

Duitse automobilisten betalen straks voor het gebruik van de ‘Autobahn’ en ‘Bundesstraßen’ jaarlijks een bedrag, maar krijgen dit via een verlaging van de motorbelasting terug van de staat.

Kosten

Afgesproken is dat het tiendagenvignet €5, €10 of €15 kost, afhankelijk van de uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen zijn nog niet precies bekend. Voor een tweemaandenvignet moet een autobezitter straks €16, €22 of €30 betalen.

Een jaarvignet gaat gemiddeld €74 kosten. Verkeersminister Dobrindt denkt met de tol €513 miljoen per jaar op te strijken, al wordt dit door tegenstanders van de tolplannen ernstig in twijfel getrokken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen