Nieuwe aanwas gezocht voor stembureaus

Miriam van Lubek
Miriam van Lubek
Foto: Mark Mensink

Vanwege het referendum, waarbij kiezers hun stem mogen uitbrengen over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017, brengen de komende gemeenteraadsverkiezingen extra drukte met zich mee. Want naast de stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen moeten ook de meningen over het referendum worden geteld.

Om die drukte op te vangen heeft de gemeente extra stembureauleden nodig. Een functie, die wijkagent Miriam van Lubek iedereen kan aanraden. Ze is al jaren stembureaulid en vindt dat met stip de leukste bezigheid naast haar dagelijkse werk als wijkagent. “Het is een lange, maar ontzettend mooie en gezellige dag”, zegt ze. “Er komen heel veel mensen langs en iedereen heeft zo zijn eigen verhaal. Zeker op de momenten dat het niet zo druk is, heb je soms hele gesprekken en dat is ontzettend leuk.”

De laatste jaren is Van Lubek voorzitter van het stembureau en heeft ze iets meer taken dan de overige leden. “Met ons zessen moeten we het stembureau van 7 uur ’s ochtends tot 21 uur ’s avonds bemannen en daarna worden alle stemmen geteld. Ik maak van tevoren een rooster, zodat iedereen een paar keer een uurtje naar huis kan, want met name voor het tellen ’s avonds is het belangrijk dat we fit blijven. Degenen die het geluk hebben rond etenstijd te moeten zitten, krijgen een maaltijd van de gemeente en dat is altijd hartstikke goed voor elkaar.”

Naast gezellig is het ook verantwoordelijk werk, vindt Van Lubek. “Iedereen heeft zo zijn eigen taak en de grootste uitdaging is dat het aantal stempassen en stembiljetten exact kloppen. Er wordt op geen enkele manier gesjoemeld. Zelfs al komt mijn eigen buurvrouw zonder paspoort of rijbewijs, dan stuur ik haar terug, want er mag alleen gestemd worden na het overhandigen van een geldig ID-bewijs. Wat dat betreft zijn we dus echt streng en dat moet ook. Want het gaat wel om de democratie en daaraan hechten we veel waarde.”

Normaal gesproken wordt elk van de 13 stembureaus in de gemeente Tubbergen bemand door 2 teams van 3 personen. In totaal zijn er dus 6 mensen nodig per stembureau. Doordat we dit jaar te maken hebben met een referendum zijn er 2 personen extra nodig per stembureau. De taken van een stembureaulid zijn administratief, bijvoorbeeld het controleren van de stempas of het uitreiken van het stembiljet aan de kiezers. Stembureauleden krijgen een vergoeding voor het verrichte werk.

Bent u op 21 maart beschikbaar en wilt u iets betekenen voor uw gemeente? Kom helpen op een stembureau! Heeft u nog vragen of wilt u zich aanmelden? Neem dan contact op met het Team Verkiezingen van de gemeente Tubbergen, via [email protected] of telefonisch via 0546-862000.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen