Ambtenaren gaan duidelijker communiceren met burgers

Foto: Noaberkracht

De ambtelijke organisatie van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen produceert jaarlijks honderden brieven, collegeadviezen, raadsvoorstellen en andere stukken.

Om de duidelijkheid hiervan te verbeteren doet Noaberkracht mee aan de Direct Duidelijk-campagne van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit is erop gericht om ambtenaren te leren om duidelijker te communiceren. Met de officiële ondertekening van de Direct Duidelijk Deal door de burgemeesters Haverkamp en Joosten is de campagne woensdag officieel van start gegaan.

Nog niet zolang geleden stond de overheid nu niet direct bekend om haar aansprekende manier van communiceren. In de afgelopen jaren is op dat vlak al veel verbeterd. Ambtenaren volgen schrijftraining, gemeenten nemen deel aan de sociale media en in het geval van Dinkelland en Tubbergen wordt er binnen veel projecten zo nauw met inwoners samengewerkt dat de ambtelijke schrijftaal steeds meer plaats heeft gemaakt voor alledaagse spreektaal. Maar het kan altijd nog beter, dacht de raad van de gemeente Tubbergen.

Zij vroegen het college om deel te nemen aan de Direct Duidelijk Deal van de Rijksoverheid en haar medewerkers te stimuleren om nog duidelijker te gaan communiceren. Omdat de medewerkers van Noaberkracht voor twee gemeenten werken, sluit ook de gemeente Dinkelland aan bij de Direct Duidelijk Deal.

Ondertekening

De Direct Duidelijk Deal werd woensdag tijdens een digitale bijeenkomst op een feestelijke én coronaproof manier ondertekend door beide burgemeesters, een afgevaardigde van de Direct Duidelijk Deal van de Rijksoverheid en de leden van werkgroep Noaberkracht Direct Duidelijk.

“De Direct Duidelijk Deal is erop gericht om medewerkers van de overheid te stimuleren om zo ‘direct duidelijk’ mogelijk te communiceren”, vertelt de Tubbergse burgemeester Wilmien Haverkamp-Wenker. “Een mooie uitdaging die past bij onze manier van samenwerken met de samenleving. Maar iets veranderen kan alleen als je weet wat je op dit moment niet goed doet. We willen daarom aan de start van het project graag weten wat inwoners eigenlijk vinden van onze manier van communiceren. Er is daarom een korte online enquête opgesteld die door iedereen ingevuld kan worden. De enquête is te vinden op onder de knoppen https://www.tubbergen.nl/direct-duidelijk en https://www.dinkelland.nl/direct-duidelijk op de websites van zowel Dinkelland als Tubbergen.”

Burgemeester John Joosten van de gemeente Dinkelland is benieuwd wat uit de enquête komt. “Een aantal afdelingen is in de afgelopen jaren al bezig geweest met schrijftrainingen”, vertelt hij. “De uitslag van de enquête is een mooie manier om erachter te komen of dit effect heeft gehad en op welke manier we ons nog
verder kunnen verbeteren. Naast het invullen van de enquête nodigen we onze inwoners ook van harte uit om, mochten ze een brief ontvangen die niet duidelijk is opgesteld, contact met de gemeente op te nemen. Vanuit de werkgroep Direct Duidelijk worden een aantal taalcoaches benoemd, die graag samen met de ontvanger van een dergelijke brief willen kijken hoe de brief beter leesbaar opgesteld zou kunnen worden. Het is altijd goed om vanuit de praktijk te horen wat je beter anders kan doen.”

Klachten

Als inwoners een brief ontvangen die onduidelijk is opgesteld, kunnen zij deze via dezelfde sitelink melden of het doorgeven door een mailtje te sturen naar [email protected].

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen