Bent Viscaal uit Albergen scoort eerste Formule 2-punten

Na een sterk weekend op het Baku City Circuit in Azerbeidzjan heeft Bent Viscaal uit Albergen zijn eerste Formule 2-punten binnen.

De 21-jarige Nederlander finishte tijdens de tweede sprintrace van het weekend als vierde, wat hem acht punten opleverde. Viscaal kijkt echter terug op een bitterzoet weekeinde, want de pechduivel liet hem niet met rust.

Viscaal, uitkomend voor het Formule 2-team van Trident, had vanwege verschillende omstandigheden in de eerste twee raceweekends van het seizoen naast de punten gegrepen. Desalniettemin was de coureur uit het Twentse Albergen goedgeluimd: volgens Viscaal was de snelheid niet het probleem, het ontbrak hem en zijn werkgever enkel aan geluk.

Het derde Formule 2-evenement van 2021 werd afgewerkt op het Baku City Circuit in Azerbeidzjan, daar waar Viscaal nog nooit eerder reed. Voor de Nederlander was het zelfs zijn allereerste trip naar het Kaukasusland. Tijdens de vrije training op vrijdag schoot Viscaal met een keurige zevende tijd uit de startblokken.

Persoonlijke fout

Na het treffen in Monaco gaf Viscaal aan dat gebrek aan snelheid in de kwalificatie de achilleshiel vormde voor wat betreft raceresultaten. Zodoende werd er na het raceweekend aldaar door zowel Trident als Viscaal hard gewerkt om het kwalificatietempo op orde te krijgen. Tijdens de kwalificatie in Baku toonde Viscaal zich bijzonder sterk – na de eerste stint bevond de Tukker zich op een veelbelovende zesde plaats.

Een persoonlijke fout gooide roet in het eten. Terwijl zijn concurrenten hun eigen tijden stuk voor stuk verbeterden, dacht Viscaal gedurende zijn tweede stint dat de wedstrijdleiding de rode vlag uitbracht. Dat bleek niet het geval. De Trident-rijder liet zijn gas los, zoals verplicht tijdens een rode vlag-situatie, en ontnam zichzelf daarmee de kans een snellere kwalificatietijd te noteren. Doordat veel van zijn concurrenten zich verbeterden, viel Viscaal terug tot de vijftiende plaats.

“In de vrije training had ik een goede, cleane sessie. Richting de kwalificatie blaakte ik van het zelfvertrouwen – een topklassering zat er zeker in”, blikt Viscaal terug. “Het kwam er niet uit omdat ik tijdens mijn laatste snelle ronde een concurrent tegenkwam die kort daarvoor de muur had geraakt. Hij reed erg langzaam. Op het moment dat ik hem passeerde meende ik een rode vlag te zien. Daarom liet ik het gas los. Ontzettend zuur, want er werd niet met de rode vlag gezwaaid. Tot dat moment was ik bijna een seconde sneller dan mijn eigen tijd, als ik had doorgezet was ik bij de beste vijf geëindigd. Ik baalde als een stekker. Het team heeft ontzettend veel progressie geboekt en ik wilde hun harde werk belonen.”

Pole position

In de eerste van drie wedstrijden vertrok Viscaal vanaf de dertiende positie, nadat twee van de concurrenten die voor hem kwalificeerden een gridstraf opliepen. Tijdens de wedstrijd, een sprintrace over 21 ronden, bleek de Trident met startnummer 24 het tempo van de koplopers eenvoudig bij te kunnen benen. Viscaal werkte zich op naar een elfde plaats, wat na een tijdstraf voor een tegenstander plaats tien werd. Volgens het reglement van de Formule 2 mag de coureur die in sprintrace één op plaats tien finisht, de tweede sprintrace vanaf de eerste plek aanvangen.

Zodoende startte Viscaal in het tweede bedrijf, wederom een sprintrace over 21 ronden, vanaf pole position. Diens start verliep ietwat stroef, waardoor concurrent Beckmann langszij kwam. In de openingsronden moest de Nederlander nog twee plaatsen afstaan, waarop de deur op slot ging. Niemand kwam meer langs Viscaal – zelfs de winnaar van de eerste sprintrace en andere concurrenten die deel uitmaken van verschillende Formule 1-opleidingsteams, niet.

“Als je vanaf de eerste startplaats vertrekt, wil je de race natuurlijk winnen”, bekent Viscaal. “De snelheid was aanwezig. Ik heb niet gewonnen omdat mijn eerste ronde niet sterk was. Ik verloor een plek aan Beckmann en kort daarna konden nog twee concurrenten mij passeren. Wie niet waagt, wie niet wint, dus wat dat betreft ben ik wel blij dat ik het gevecht aan ben gegaan. Echter, door hard te strijden ben ik de kans op een podiumplek verloren. Plek vier is desalniettemin een hoopgevend resultaat, en nog belangrijker, mijn eerste puntenscore in de Formule 2. Daar ben ik uiteraard heel blij mee!”

Hoofdrace

Op zondag was het tijd voor de hoofdrace, een wedstrijd over 28 ronden. Vanwege het kwalificatieresultaat van vrijdag moest Viscaal vertrekken vanaf de vijftiende positie. In de openingsronden haalde de Nederlander, die met het mes tussen de tanden reed, liefst vijf concurrenten in, waardoor hij andermaal op een puntenpositie reed. Viscaals kansen werden tot nul gereduceerd toen concurrent Verschoor zich verremde, waardoor hij achterop de Trident van Viscaal knalde en diens versnellingsbak beschadigde.

“De race op zondag begon ontzettend goed, de snelheid was wederom daar. In de openingsfase kon ik veel concurrenten inhalen”, vertelt Viscaal. “Toen plots, remde ik aan voor de eerste bocht en voelde ik een grote klap aan de achterkant. Een andere rijder miste zijn rempunt en kleunde bij mij achterop. Dat was funest voor een goed resultaat. Ik verloor veel tijd doordat ik naast de baan raakte. Daarna sloeg de wagen af bij de verplichte pitstop, omdat de versnellingsbak bij het incident was beschadigd. Het is ontzettend zuur om het weekend zo te eindigen, zeker omdat ik met een beschadigde wagen nog de snelste raceronde wist te rijden. Zondag hadden we hele dikke punten kunnen halen en dit lag compleet buiten onze eigen schuld. Het is wat het is, ik wil positief blijven. Ik weet dat het erin zit, dus ik blijf vol vertrouwen.”

Na een pauze van zes weken wordt de actie vervolgd op het circuit van Silverstone, waar in het voorprogramma van de Britse Grand Prix wederom drie wedstrijden op het programma staan. Op Silverstone won Viscaal vorig jaar een race in de Formule 3-klasse. “Gezien de snelheid die wij in Baku hadden en de gigantische stappen die Trident heeft gezet, durf ik te dromen van een podiumplaats op Silverstone. Het is een baan waaraan ik goede herinneringen heb. De concurrentie zal uiteraard niet stilzitten, daarom moeten wij in de komende zes weken hard doorwerken.”

Bent Viscaal bedankt zijn sponsoren Volker Wessels, Wevi – mobiliseert zakelijk Nederland -, Fetch Car Sharing en Viscaal Transport voor het mede mogelijk maken van zijn raceweekend in Azerbeidzjan.

Silverstone

Over zes weken wordt er weer geracet in de Formule 2, dan op het legendarische circuit van Silverstone. Op zaterdag 17 en zondag 18 juli worden er twee sprintraces en een hoofdrace verreden.

Reacties