I did it Caiway, but it’s not my way

Foto:

Ingezonden brief over Cogas en de overstap van Ziggo naar Caiway.

Ergens halverwege dit jaar ontvingen wij een bericht van Cogas, dat het Ziggo-signaal zou worden overgenomen door Caiway. Dat verliep keurig, de tv-ontvangst bleef als vanouds, alleen de vergoeding voor het kabelgebruik werd afgedragen aan Caiway.
In september, inmiddels hing er een glasvezel kastje in ons huis, circuleerde het bericht dat Caiway dé provider voor het Cogas netwerk zou worden. De brochures vielen dan ook met grote regelmaat in de bus. En zo waar, daar zat een aanbieding bij die ons erg aansprak: Glas-in-1 G100. Informeren bij de Caiway klantenservice leverde de informatie op, dat de lopende abonnementen voor internet, tv en telefonie opgezegd zou moeten worden om dubbele kosten te voorkomen. De tv-ontvangst zou gewoon blijven doorgaan. Het klonk mij wat ongelofelijk in de oren, daarom een paar dagen later maar een 2e contact met dezelfde klantenservice. De informatie bleef gelijk, daarom waagden wij de overstap naar Caiway. Dit om o.a. te gaan genieten van een snelle internetverbinding. De oude leveranciers ontvingen bericht over de beëindiging van de contracten per 1 november, 3 installatiepakketten vol apparatuur werden keurig aan de deur afgeleverd. Ik kon aan de slag.
Helaas, de meegeleverde schriftelijk informatie bleek niet meer up-to-date te zijn en de beloofde activatiecode viel niet in de brievenbus. De telefoon werd ter hand genomen. De klantenservice, overigens vlot bereikbaar, kreeg een stortvloed aanvragen en opmerkingen voor de kiezen. De medewerker bleef uiterst correct, ondanks mijn duidelijk geïrriteerde toon. Men gaf toe dat de schriftelijke informatie niet meer actueel was, verstrekte daarna onmiddellijk de activatiecode en hielp mij verder op weg.
Het overzetten van het telefoonnummer verliep zonder enige hapering. Dat was anders met de internetverbinding. Zo maar uit het niets bleek een wachtwoord niet meer te functioneren, kon er niet meer ingelogd worden. Dus weer aan de telefoon voor een oplossing. Een vergoeding voor gemaakte telefoonkosten werd in het vooruitzicht gesteld.
De soap ging echter door. Op 1 november stopte de tv-ontvangst. Dus… aan de telefoon, nu echt heftig boos. Men had mij in september de verkeerde informatie verstrekt. Ziggo had niet opgezegd mogen worden. Wellicht kon ik bij die provider een spoedaansluiting aanvragen om toch digitale tv te blijven ontvangen, totdat Caiway ergens in 2015 digitale tv in Twente op de kabel zet. Nee, dus, dan maar doorgaan met een louter analoge ontvangst, of tijdelijk het pakket G200 afnemen. De medewerker beloofde een maand gratis abonnement voor het geleden ongemak en verzekerde mij, dat voor het G200-pakket geen nieuwe kabels getrokken of gelegd hoefden te worden. Het klonk enigszins plausibel, dus proberen maar. Toen de doos met G200-pret werd geopend, was het vrijwel onmiddellijk duidelijk: een UTP-kabel moet naast de coaxkabel worden gelegd om ontvangst te krijgen. Ja heus, voor de 5e keer aan de telefoon. Duizend maal excuus, u kunt het pakket gratis retourneren, hoewel een kabeltje trekken kan toch niet zo moeilijk zijn.
Het Caiway-summum beleefde ik toen de meegeleverde router de draadloze printer niet bleek aan te sturen. Dat werd weer bellen met diverse klantenservices en wel bijna een hele dag. Het leverde op, dat de router geen updates toelaat en dus ongeschikt is. Ook deze gaat terug zodra er een deugdelijke gevonden is.
Kortom, Caiway laat op veel terreinen behoorlijk ernstige steken vallen en dat levert een moeilijk draagbaar breisel op, om over het eelt op de oorschelp maar te zwijgen.
Kwestie grotendeels opgelost
Tussen het schrijven en de publicatie van mijn ingezonden brief heeft de directeur van Caiway, dhr. Vergeer, persoonlijk contact opgenomen. Een lovenswaardige actie. Hij bood zijn welgemeende excuses aan voor de opeenstapeling van miskleunen aan de kant van Caiway voor en tijdens de installatie van het glasvezelpakket G100. Er zullen binnen de organisatie strakkere richtlijnen worden aangehouden wat betreft correcte informatie. Lokaal komen er voorlichtingsavonden om de klanten zo goed mogelijk voor te bereiden op overstap.
Het kostte ons vele hoofdbrekens, maar inmiddels werken internet en telefonie smetteloos. Het is nu alleen nog afwachten wanneer ergens begin 2015 de ontvangst van digitale tv via de kabel weer mogelijk wordt. Tot zolang redden wij ons op de momenten dat wij tv kijken met het analoge zenderaanbod.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen