Een externe leverancier van de gemeente Tubbergen, die diensten verleent voor de afdeling burgerzaken, is gehackt.
Hierbij zijn van een aantal inwoners gegevens gedownload. Het gaat om de naam, geboortedatum, geslacht, e-mailadres, telefoonnummer en type afspraak (bijvoorbeeld aanvragen rijbewijs of geboorteaangifte). Er zijn volgens de gemeente geen bankgegevens, BSN-nummers, woonadressen of andere gevoelige gegevens gelekt.
Het betreffende bedrijf, waarvan de naam nog onbekend is, heeft de gemeente op 30 oktober van de hack op de hoogte gebracht. De gemeente Dinkelland, waarmee Tubbergen samenwerkt in de ambtenarenorganisatie Noaberkracht, is hetzelfde overkomen.
"Ontzettend vervelend"
"Wij vinden het ontzettend vervelend dat dit heeft kunnen gebeuren", laat de gemeente weten. "Na de hack zijn meteen maatregelen genomen om verdere toegang te voorkomen. De Informatiebeveiligingsdienst (IBD), die gemeenten ondersteunt bij dergelijke incidenten, is ingeschakeld om dit incident te analyseren en te adviseren. We onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en nemen lessen uit dit incident mee om de beveiliging van gegevens verder te versterken."
Brief
De inwoners van wie de gegevens zijn gelekt, ontvangen hierover een brief met uitleg. Op dit moment zijn er geen aanwijzingen dat de gegevens online staan of zijn gebruikt. "De gegevens waren versleuteld, maar we kunnen niet uitsluiten dat iemand alsnog bij de gegevens kan. Daarom vinden we het belangrijk transparant te zijn over wat er is gebeurd en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn."