De verkeersveiligheid in de nabijheid van een rotonde in Geesteren is in het geding en er dreigen nog meer ongevallen plaats te vinden. Dat stelt Dorpsbelang Geesteren na eigen onderzoek rond de plaatselijke Haarbrinksweg en Dorpsstraat.
De verergering van de situatie is een onvoorzien gevolg van ingrepen op de verkeersafwikkeling in Geesteren, vermoedt Dorpsbelang Geesteren. "Vrachtverkeer dat van af de rotonde het dorp inrijdt moet door de constructie van de rotonde een wijde bocht maken, waardoor ze op de andere weghelft terechtkomen. Fietsers komend vanaf Almelo fietsen van het links gelegen fietspad de rotonde driekwart mee en komen vervolgens naast dit vrachtautoverkeer meefietsen het dorp in. Door tegenliggers, vaak ook vrachtauto's, dwingt men het binnenkomende verkeer weer terug naar de nauwe, eigen helft van de weg, daarbij gebruikmakend van de fietsstroken. Fietsers komen hierdoor in de blinde hoek en in het nauw. Voor het uitgaande fietsverkeer geldt hetzelfde. Landbouwverkeer, met name tijdens de maisoogst, verergert e.e.a. nog. De situatie heeft al geleid tot minstens 1 ongeval en de kans is groot dat er meer ongelukken volgen."
Raadsvragen
CDA-raadslid Ellen Veenhuis stelde al vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de kwestie. "Na het invoeren van de eenrichtingsweg van de Vriezenveenseweg te Geesteren is geconstateerd dat dit leidt tot een toename van de verkeersintensiteit op de Haarbrinksweg, vanaf de rotonde en de Dorpsstraat tot aan de Broenenstraat. Deze toename van de verkeersintensiteit gaat van 3.300 (2013) naar 4.400 (2015) totaal aantal verkeersbewegingen. Dit laat een problematiek zien die met name voor fietsers veel gevaar oplevert", aldus Veenhuis.
Mogelijke oplossing
Dorpsbelang Geesteren stelt een naar eigen zeggen relatief eenvoudige oplossing voor: een apart van de weg gelegen extra stukje fietspad. "De ruimte om dit te realiseren is er en de grond is eigendom van de gemeente. Er ligt thans een breed voetpad langs de beweegtuin. Hier moet wel rekening gehouden worden met de toegankelijkheid van de beweegtuin en de blindegeleidestroken. Op een kwart deel van de rotonde moet de situatie gecreëerd worden, dat fietsers elkaar veilig tegemoet kunnen komen. Te overwegen is om fietsers op de rotonde voorrang te geven."