Excuses en goedmakertje voor ‘valse start’ nieuwe afvalinzameling in Vasse

Foto: Redactie

De gemeente trekt het boetekleed aan voor de niet vlekkeloos verlopen start van de nieuwe afvalinzameling. Het bedrijf ROVA is hiervoor sinds 1 januari verantwoordelijk, alsmede de verwerking van het huishoudelijk afval.

De afstemming tussen de informatie op de afvalkalender en de website van de gemeente correspondeerden niet met elkaar, aldus wethouder Tom Vleerbos. “In en rond Vasse hebben de inwoners tijdens de gebruikelijke vrijdagroute op Tweede Kerstdag niet de gelegenheid gehad om hun restafval aan te bieden. Deze ronde was verplaatst naar 19 december 2015. Op de verplaatste route van 1 januari naar 2 januari 2016 is alleen plastic ingezameld. De communicatie hierover is helaas niet vlekkeloos verlopen. Daardoor zijn er in Vasse en Manderveen alsnog diverse restafval-containers aan de straat gezet. De daardoor ontstane overlast betreuren wij ten zeerste.”

De oude grijze containers worden in Tubbergen binnenkort ingenomen. De brieven daarover vallen binnenkort bij mensen op de mat.

Zonder ‘flippo’

Mede gelet op de lange overbruggingstijd tot de eerstvolgende gelegenheid in januari 2016 om restafval aan te bieden, wordt morgen (dinsdag 5 januari) alsnog eenmalig op de wijze van 2015 restafval ingezameld. Wethouder Vleerbos: “Dat gaat hierbij dus om de oude grijze container. Een flippo hoeft echter niet meer gebruikt te worden.”

De groene container

Half januari ontvangt ieder huishouden een brief met de keuzemogelijkheid voor een nieuwe GFT-container. Uitgangspunt is dat elke huishouden een groene container van 240 liter krijgt, tenzij men aangeeft dat liever een kleine (180 liter) te willen. De oude groene kan iedereen tot dien kosteloos laten legen.

Nieuwe grijze container

Bij elk huishouden worden in februari 2016 de gemeentelijke belastingen in rekening gebracht. Het gaat hierbij om de OZB, rioolheffing en het vastrecht voor de afvalstoffenheffing (€100). Het aantal ledigingen van de grijze container in 2016 worden digitaal geregistreerd aan de hand van de chip die in elke container is aangebracht. De kosten voor het aantal keren dat deze grijze container is geleegd, worden achteraf in 2017 bij eenieder in rekening gebracht.

Wethouder Vleerbos geeft aan het jammer te vinden dat er onnodig overlast is veroorzaakt. “We hebben getracht om met alle betrokken partijen de overlast zoveel mogelijk te beperken. Ik heb er alle vertrouwen in dat de afvalinzameling vanaf nu correct zal verlopen. En nogmaals de boodschap: kijkt u op de afvalkalender van ROVA, waarop heel eenvoudig de inzameldagen voor uw adres te zien zijn.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen