Boeren wensen meer respect voor hun werk als voedselmaker

22 dec 2017, 17:32 Nieuws
dsc01597
Mark Mensink

Op het verlanglijstje voor 2018 van de boer staan meer begrip en ruimte tussen boeren en burgers voor elkaars denken en doen, en een betere verdeling in de voedselketen met een eerlijke prijs voor hun producten.

Belangenorganisatie LTO wil de consument bewuster maken van hetgeen lokale boeren produceren en aangeven dat zij trots zijn op hun producten. Een groepje boeren uit het oosten van het land zocht een manier om die boodschap over te brengen. Dat doen ze deze laatste dagen van het jaar met grote spandoeken langs drukke wegen in bijvoorbeeld Geesteren en Fleringen, waarop de slogan Onze Boeren Onze Voedselmakers prijkt.

De campagne is opgezet om boeren een positiever imago te geven en de consumenten voor het afgelopen jaar te bedanken. "De feestdagen zijn een tijd van lekker eten. Dat begint met vers. De producten die onze boeren maken zijn lekker, gezond en veilig. Voor de consument in Nederland is dat een vanzelfsprekendheid, maar in veel landen in de wereld geldt dat helaas niet", zegt voorzitter Arjan Bonthuis van LTO Zuid Twente. "Ondanks dat boeren flink om de oren krijgen van samenleving en actiegroepen, met allerhande van kritiek, en ze bovendien vaak onder de kostprijs werken voor een inkomen voor hun gezin, is het altijd de passie voor het boerenwerk die hen beweegt hun boerderij en de zorg voor hun dieren zo goed mogelijk te doen."