Wist verdachte Geesternaar van mislukt drugstransport?

Waarom werd een Vriezenvener naar Geesteren gelokt en vervolgens gekidnapt? En wat is de rol van een Geesterse ondernemer in een mislukt drugstransport uit Zuid-Amerika?

Eind vorig jaar vertrok een containerschip vanuit Willemstad in Curaçao richting Hamburg, waar het volgens schema op 12 januari arriveerde. Tussen de vele containers aan boord is een bijzonder exemplaar, welke een ondernemer uit Vriezenveen later in de Duitse haven zal ophalen. Die ene container is gevuld met schrootmetaal. Dat staat althans op de pakbon. Maar niets is minder waar.

Het schip steekt de Atlantische Oceaan over en legt aan in Rotterdam, waar een deel van de lading moet worden gelost. Maar de bijzondere container ontsnapt niet aan de aandacht. Want waarom laat iemand oud ijzer bijna 8.000 km afleggen met als eindbestemming Hamburg? De Nederlandse douane vindt het verdacht. Samen met de Duitse douaniers wordt afgesproken om de container niet al tijdens de tussenstop in Rotterdam van de boot te halen, zodat de betrokkenen geen onraad zouden ruiken. Ze willen de vracht namelijk graag verder volgen naar diens eindbestemming, om zodoende mogelijkerwijs de complete drugsbende te kunnen ontmaskeren.

Container vol coke

Als het schip in Hamburg arriveert, wordt de container op de wal getakeld en gaat het door een scanner. De röntgenfoto’s laten niet alleen oud ijzer zien, maar ook de grootste partij coke die in de laatste jaren in Duitsland is gevonden: 717 kilo. Na verwerking levert dat 2.800 kilo cocaïne op met een straatwaarde van €145 miljoen.

De drugs zijn dubbel verpakt in lood. Dat moet voorkomen dat röntgenapparatuur de drugs waarneemt. Voor de zekerheid zijn de pakketten ook nog eens in benzine gedoopt om detectie door een drugshond te voorkomen. De douane opent de container, de drugs worden eruit gehaald en daarna gaat de metalen ‘doos’ gaat weer dicht; alsof er niets aan de hand is. De afzender krijgt bericht dat de container gearriveerd is en kan worden opgehaald.

Ontvoering na transport

De 42-jarige Michael R., woonachtig in Vriezenveen, wordt ingeseind. Nietsvermoedend brengt de Vriezenvener onder toeziend oog van de recherche de container – waarvan de inhoud inmiddels wel overeenkomt met de pakbon – op 30 januari naar een adres in Nijmegen. Maar nog onderweg naar huis wordt hij gevraagd naar Geesteren te komen. Meerdere mannen binden hem daar vast en ontvoeren de transporteur. De man weet te vluchten en meldt zich bij een garagebedrijf in Vriezenveen. Samen met zijn vrouw stapt hij naar de politie. Sindsdien is de man ondergedoken, uit angst voor verdere wraakacties.

De politie houdt in Geesteren 2 verdachten voor de ontvoering aan, waaronder de 54-jarige Johan R. Hij is de tussenpersoon voor de transportopdracht en kent chauffeur Michael R. al jaren.

Dader of juist slachtoffer?

De recherche onderzoekt nu of de tussenpersoon en de transporteur hebben geweten van de daadwerkelijke lading van de container. Sommige bronnen beweren dat de man uit Geesteren onterecht in het vizier van de opsporingsdiensten is gekomen, anderen wijzen erop dat hij nog altijd verdacht wordt van de ontvoering. Dat laatste bevestigt een woordvoerster van het Openbaar Ministerie desgevraagd ook.

De Duitse douane denkt dat alle betrokkenen zich op Nederlandse bodem bevinden.

Lees meer

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen